Solar Marketing – zo verkoopt u meer zonnepanelen!
De ambities voor zonnepanelen zijn hoog in Nederland. Consumenten en bedrijven (zonnedaken) staan open voor het kopen van zonnepanelen. U als installatiebedrijf of fabrikant/producent kan daar volop van profiteren. Zeker als we nagaan dat er nog voldoende aantrekkelijke financiële opties zijn voor consumenten om zonnepanelen te kopen. Volop marketing kansen dus voor u om meer zonnepanelen te verkopen! Op deze pagina vindt u veel tips waarmee u meer zonnepanelen kunt verkopen. Deze tips zijn mede gebaseerd op eigen ervaring als marketingexpert binnen European Solar. De onderwerpen die ik hier voor u behandel zijn:
- website
- nieuwsbrieven
- teksten
- social media
- persberichten
Haalt u nu maximaal rendement uit uw marketing?
Marketing is voor veel installatiebedrijven en fabrikanten best lastig. U bent druk met inkoop, plannen, leveren, plaatsen, aansturen en facturatie… noem maar op. En dan ook nog eens de eigen marketing van uw bedrijf regelen: hoe pakt u dit nu aan? En haalt u maximaal rendement of ziet u juist uw concurrent groeien. Solar Marketing is niet iets van ‘wat je er even bij doet’. In een overvolle markt moet u het verschil maken, zichtbaar zijn in Google, nieuwsbrieven schrijven en versturen, social media bijhouden en ook nog eens frequent een persbericht versturen van een opgeleverd zonnepanelen-project. Met gerichte Solar Marketing is er veel mogelijk. Wees u ervan bewust dat parate marketingkennis vereist is en dat u er flink tijd voor vrijmaakt. Uitbesteden kan ook, ik help u graag met een betere positionering en vindbaarheid om zo uiteindelijk meer zonnepanelen te verkopen.
Voor European Solar heb ik de indeling van de nieuwe website vastgesteld, alle webteksten geschreven en beeldmateriaal geselecteerd.
20 jaar marketing ervaring!
Voordat we verder inzoomen op Solar Marketing wil ik me graag even voorstellen. Ik ben Hans van der Meij en ben al ruim 20 jaar actief op het gebied van (online) marketing. Ik adviseer bedrijven over relevante facetten binnen marketing. Vaak werk ik als uitvoerend regisseur voor een opdrachtgever. Om Solar Marketing goed in te vullen moet alles eenduidig worden gepresenteerd, zie het als een concept. Website, teksten, persbericht, social media: alle onderdelen moeten dezelfde uitstraling hebben. Ik zal daar later op terugkomen.
Tip: klanten zijn (door de vele aanbieders en internet) steeds beter geïnformeerd over de kwaliteit van zonnepanelen. Speel daar op in door transparante informatie aan te bieden over de belangrijkste aspecten die gelden bij de aankoop van zonnepanelen. Denk ook aan garanties, constructie en verzekering. Uw klanten zijn uiteindelijk uw belangrijkste ambassadeurs. Bied hen zo’n goed mogelijke service!
Solar Marketing: hoe te beginnen?
Het is een vraag die ik vaak hoor. Natuurlijk kunt u direct beginnen, bijvoorbeeld op Facebook, maar het moet wel goed. En in de juiste volgorde. Belangrijk is wel dat de zogenaamde ‘look and feel’ van uw social media kanalen qua opmaak passen binnen de huisstijl van uw bedrijf. Ook de geplaatste items moeten in beeld en tekst passen bij de uitstraling van uw bedrijf. Eenduidig communiceren – ik heb het al eerder aangegeven – is van groot belang. Eenduidig betekent ook vastleggen: een solar marketingplan dus. Neen, geen dik papier, maar wel een beknopt document waarin een aantal onderdelen worden vastgelegd. Tevens zetten we onderdelen uit in een planning en koppelen we er mensen en uren aan. Klinkt groot, maar geloof me: vaak volstaat 1 A4. Voordeel: zo borgen we de regie en de kwaliteit van uw Solar Marketing. Begin hiermee voordat u een eerste uiting online publiceert.
Uw website is de eerste stap om meer zonnepanelen te verkopen!
Er wordt in Nederland massaal op Google gezocht naar zonnepanelen. Hier bevindt zich dus een groot deel van uw doelgroep. Uw website moet dan ook optimaal zijn ingericht om uitstekend vindbaar te zijn in Google. Uiteraard hoeft u vaak niet voor heel Nederland zichtbaar te zijn, daarom is het voor installatiebedrijven belangrijk om lokaal en regionaal goed vindbaar te zijn in Google. Dit biedt kansen om een nichemarkt te bereiken, voorwaarde is wel dat uw website en webteksten hierop ingericht zijn. U moet wel vindbaar zijn! Eenmaal gevonden zult u merken dat bezoekers redelijk snel klanten worden: ze zijn immers specifiek op zoek naar een lokaal installatiebedrijf dat zonnepanelen verkoopt, installeert én een goede service biedt.
Deze bovenstaande optie is dus meer geschikt voor installatiebedrijven. Voor fabrikanten van zonnepanelen is de website minimaal zo belangrijk. Een succesvolle strategie is om gerichte landingspagina’s te publiceren die inzoomen op een regio. Zo kunt u als fabrikant in heel Nederland zichtbaar zijn. In de praktijk wordt zo’n landingspagina vaak gekoppeld aan een Google-advertentie. Zoekt een klant bijvoorbeeld op ‘zonnepanelen kopen in Gelderland’ dan bent u gegarandeerd lokaal zichtbaar. Door dit voor meerdere regio’s te doen creëert u landelijk bereik. Een landingspagina moet voldoen aan tal van aspecten, het ultieme doel is de bezoeker te overtuigen tot de koop van zonnepanelen. Een landingspagina opzetten is vakwerk, vraag me gerust om advies!
Nieuwsbrieven zijn goud waard!
Nieuwsbrieven… schrijft en verstuurt u ze periodiek? Of is het lastig om onderwerpen te bedenken en dit alles ook weer bondig op te schrijven? Laat ik meteen met de deur in huis vallen: nieuwsbrieven zijn goud waard. Met nieuwsbrieven blijft u in verbinding met uw doelgroep. Bezoekers van uw website – die geen contact met u opnemen – kunt u verleiden om zich vooral toch maar in te schrijven voor een nieuwsbrief. Zo ontvangt u gratis klantinformatie en vergroot u continu uw online bereik. De nieuwsbrief is een uitstekend middel om uw abonnees te informeren over producten, acties, nieuwe ontwikkelingen maar ook relevant bedrijfsnieuws. Uiteraard is er ook ruimte voor een persoonlijk touch, dit zorgt voor warmte en binding. Artikelen in een nieuwsbrief kunt u linken aan een (landings)pagina op uw website. Hier kunt u de bezoeker wederom overtuigen om contact op te nemen, een gratis dakscan aan te vragen of om zonnepanelen te kopen. Voor diverse zonnepaneel-fabrikanten heb ik nieuwsbrieven mogen schrijven. Uit eigen ervaring kan ik u aangeven dat kwalitatief goede nieuwsbrieven heel goed converteren. Kortom: ze zijn goud waard voor uw business!
Het mooie van een nieuwsbrief is ook dat al ‘het verkeer’ te volgen is: u ziet precies wie van uw abonnees de nieuwsbrief opent, welk artikel het meest vaak wordt gelezen en welke landingspagina op uw website het meest vaak wordt aangeklikt en gelezen. Deze informatie kunnen we analyseren en inzetten voor vervolg nieuwsbrieven en gerichte marketingacties.
Hierboven ziet u een fragment van de nieuwsbrief die ik heb geschreven voor Alfa Power Trading, wereldwijd distributeur van Honeywell Solar Modules
Het belang van goede teksten
Dit klinkt zo vanzelfsprekend, maar toch: goede teksten schrijven is vakwerk. Persberichten, webteksten, postings op social media, brochure, blogs: iedere uiting vraagt om een unieke tekst die past binnen het concept. Een belangrijk tekstonderdeel zijn de webteksten van je website. Met goede webteksten wordt uw website veel beter gevonden in Google. De webteksten moeten wel voldoen aan de richtlijnen van Google:
- schrijf unieke webteksten
- schrijf relevante webteksten
- schrijf qua omvang minimaal 300 woorden
- denk aan (relevante) tussenkopjes
- plaats een opsomming
- schrijf frequent nieuwe (verse) teksten
Als u dit leest neem ik aan dat u graag uw website goed vindbaar wilt maken in Google. Belangrijk is te weten wie uw doelgroep is en hoe zij nu al op zoek zijn naar zonnepanelen in Google. Voordat ik begin met het schrijven van zoekmachinevriendelijke webteksten (SEO) start ik dan ook altijd met een gericht zoekwoordenonderzoek (zie voorbeeld hieronder). Op basis van de belangrijke zoekwoorden (keywords) schrijf ik een contentplan: een sitemap met daaraan gekoppeld de relevantste zoekwoorden. Ga per webpagina uit van minimaal 300 woorden (zie richtlijnen van Google).
Hierboven zie je een voorbeeld van een keyword-onderzoek. Ik kijk hier naar de maandelijkse zoekvolumes van de zoekterm ‘Zonnepanelen kopen’. Tevens krijg ik inzicht in de belangrijkste aanverwante zoekwoorden. Op basis van deze informatie kan ik een contentplan opstellen. Hiermee kunnen we zo veel mogelijk klanten via Google bereiken!
Met social media meer zonnepanelen verkopen
Kan dat? Met social media meer zonnepanelen verkopen? Jazeker! Naast Google zit uw doelgroep ook op Facebook en Instagram. De koopintentie op deze social media kanalen is misschien wel een fractie lager, maar u kunt uw bedrijf (en zonnepanelen) wel promoten. Doel is attentiewaarde te creëren zodat volgers – als het moment zich aandient – bij u zonnepanelen gaan kopen. Facebook en Instagram zijn kanalen waar u niet al te diepgaande berichten moet plaatsen, maar ze mogen best opvallen. Uw volgers scannen hun timeline en hebben weinig tijd, dus creativiteit in combinatie met relevantie is geboden. Voor de herkenbaarheid is het belangrijk om uw berichten op Facebook en Instagram in een vaste opmaak te presenteren. Verwacht dus niet meteen meer verkopen van zonnepanelen, zie het zeker in het begin als extra kanalen om gratis te werken aan uw naamsbekendheid.
U kunt natuurlijk ook een betaalde advertentiecampagne starten op Facebook en Instagram om uw zonnepanelen aan te prijzen. Ook hier geldt: doe dit niet al te opzichtig, laat echte voordelen voor de consument zien. Denk daarbij niet alleen aan rendement, maar ook aan kwaliteit, garantie, constructie en verzekering. Om de juiste doelgroep te bereiken kunt u binnen Facebook en Instagram een regio en groepen selecteren. Vervolgens geeft u een maandelijks budget aan en kunnen de door u opgemaakt advertenties worden getoond. Het is zaak om goed te monitoren en wellicht bij te sturen. Ik kan me goed voorstellen dat een beetje als een ‘ver van mijn bed show’ klinkt, maar vergis u niet in de kracht om bijvoorbeeld leads te genereren voor een gratis dakscan. Laat u niet afschrikken, ik kan u helpen.
Persberichten die media aandacht genereren
Ga er maar aan staan: hoe schrijft u een persbericht over een project dat wordt opgepakt door relevante media? Best lastig. Een goed persbericht schrijven is ook vakwerk. Mijn oprechte advies: laat het over aan een expert. Ik laat u hieronder stapsgewijs mijn werkwijze zien. Daaronder ziet u een resultaat.
- ik bereid me voor op het telefonische interview met u
- vervolgens vraag ik u het ‘hemd van het lijf’: ja, ik wil veel weten 😉
- daarna ga ik het persbericht in concept uitschrijven
- leg ik het even terzijde
- om het vervolgens aan te scherpen en u voor te leggen
- daarna maken we het definitief
- ondertussen hebben we het ook al over een geschikte persfoto gehad
- de perslijst leg ik u ook voor
- u verstuurt het persbericht, dat is verstandig qua uitstraling
- we zetten het persbericht uit via social media en plaatsen het op de eigen website
U ziet het: een zo op het oog eenvoudig persbericht vergt een gedegen aanpak en dus tijd. Vaak loont het, maar garanties krijgt u helaas nooit. Timing is belangrijk.
Persbericht geschreven en verstuurd voor European Solar. Hierboven ziet u een fragment van het nieuwsfeit op de website van het toonaangevende Solar Magazine. European Solar was hiermee het eerste bedrijf uit de branche dat berichtte over de impact van het coronavirus voor de solar markt in Nederland.
Samenvattend
Ik ben me ervan bewust dat ik veel informatie met u deel. Om met marketing meer zonnepanelen te verkopen is een gedegen aanpak echt een vereiste. Hierbij nog even de belangrijkste zaken op een rij:
- solar marketing vraagt om een goede voorbereiding
- het kost dus tijd en geld, maar vergroot uw kansen
- ik zorg voor een eenduidige, conceptuele invulling
- uiteraard is er ruimte voor creativiteit en spontaniteit
- en we doen het samen!
Tot slot, ter overweging:
Is solar marketing voor ieder bedrijf interessant?
Kan een zonnepanelen-installatiebedrijf hoger komen in Google?
Uw zonnepanelen letterlijk in de spotlights?
Gerichte Solar Marketing zorgt voor een goede presentatie van uw bedrijf en diensten. Zowel offline als op social media en Google. Solar Marketing vereist wel creativiteit, parate marketingkennis en ik ben eerlijk: het vergt tijd. Zelf doen, of samen doen? Met een bewezen marketing aanpak geef ik de promotie van uw bedrijf en de verkoop van zonnepanelen een impuls. Neem nu gerust contact met me op. Dat kan telefonisch via 06-12868726. Of vul het onderstaande formulier in. Binnen 1 werkdag neem ik vrijblijvend contact met u op.