Zo schrijf je goede webteksten: handige tips!

Goede webteksten zijn belangrijker dan ooit. Immers: het aantal websites en webshops neemt nog steeds toe (lees: concurrentie) en ook het belang van Social Media – om succesvol online te ondernemen – moeten we zeker niet onderschatten. In dit uitgebreide artikel ga ik – als professioneel tekstschrijver – dieper in op het aspect van goede webteksten. Waar moeten deze op dit moment aan voldoen? Ik kom hier gelijk bij de volgende vraag:

Wat verstaan we onder webteksten?

Bij webteksten (ook wel teksten voor internet genoemd) denken we gelijk aan teksten voor een website of een webshop. Door de groei van internet zijn er in de loop van de tijd diverse andere online tekstvormen bijgekomen. Denk maar eens aan een blogartikel, periodieke nieuwsbrief of een nieuwswaardig persbericht en een artikel voor Social Media. Zelfs een online handleiding kan als webtekst worden beschouwd, evenals alle tekst die van een bezoeker een klant maakt (stappen in de salesfunnel).

De eerste jaren van internet waren voor een tekstschrijver niet zo heel lastig. Er waren niet zo heel veel websites en webshops. Met een redelijke tekst en de juiste zoektermen én metatags kwam je al een heel eind. Doordat de concurrentie nog niet zo moordend was als nu, werd een bezoek ook al snel een klant. Maar de online wereld veranderde drastisch en het gedrag van jouw doelgroep ook…

Internet werd al snel Google. Een goede positie in Google met jouw website of webshop zorgde voor omzet. Google stelde richtlijnen op waaraan een webtekst en website/webshop moest voldoen om goed vindbaar te zijn. SEO-trucjes die voorheen nog konden, doorzag Google plotseling. Het gevolg: diverse websites en webshops kregen een heuse ban van Google. Ze hadden hun webteksten en online strategie niet op orde.

De richtlijnen die Google opstelde waren voor veel SEO-tekstschrijvers al snel bekend terrein. Toch was er een aspect dat velen niet zagen: Google keek ook naar de techniek van de website of webshop. Was deze wel zoekmachinevriendelijk ingericht? Inderdaad: het schrijven van goede webteksten gaat deels samen met een vloeiende en veilige techniek. WordPress helpt op dit vlak.

Maar er is meer.

Waar Google voorheen tevreden was met het hanteren van de richtlijnen, goede techniek en slimme backlinks, heeft Google de laatste jaren een ware transformatie doorgemaakt. Van een willekeurig zoekmedium naar een ultieme antwoordservice. Google wil graag haar bezoekers zo optimaal mogelijk helpen. Immers: met goede content bindt je jouw audience. Deze significante verandering van Google heeft grote impact op de definitie van wat nu echt goede webteksten zijn.

Laat ik helder zijn: Google accepteert geen webteksten meer die louter sales gericht zijn. Webteksten moeten gefundeerd antwoord geven op een hulpvraag. Bewezen tips, voorbeelden, cases… daar zijn veel mensen op naar zoek. Zo richt je dus ook jouw webteksten in. Dit vergt een totaal ander denken: niet vanuit de usp’s van jouw bedrijf of product, maar vanuit de intrinsieke hulpvraag van jouw doelgroep. Jij laat zien dat jij als beste jouw doelgroep begrijpt. Dit maakt het dat veel bedrijven die echt online succesvol zijn vaak gebruik maken van een externe tekstschrijver. Iemand die ‘buiten de business staat’, kritisch is, doorvraagt en alle woorden bewust afweegt.

Maar er is nog meer…

Voorheen moest de kernboodschap al snel leiden tot interactie. De AIDA-formule werd standaard gehanteerd door veel online tekstschrijvers. Binnen een strak format moest een bezoeker (lead) een klant worden. Een paar slimme tussenkopjes (met zoekwoorden) werden geplaatst om de bezoeker te blijven boeien. Alle scannende hopte een lead zo de salesfunnel in. Echter, wat ik hier al eerder aanstipte: niet alleen Google transformeerde, ook jouw doelgroep. Webteksten scannen is door hen ingeruild door webteksten lezen, kritisch lezen, wikken, wegen en dan overgaan tot interactie. Ze nemen dus de tijd. Ze zoeken vertrouwen en bevestiging. Nogmaals: dit vergt een veel serieuzere verkenning van jouw doelgroep. Met doordachte en sensitieve webteksten maak je het verschil. Zo help je jouw doelgroep echt. Door hen subtiel maar o zo bewust dat betrokken en warme gevoel te geven zijn ze veel eerder geneigd om bij jou een bestelling te plaatsen of contact met je op te nemen. Op een dieper niveau niveau voelen ze dat jij dé expert bent. Zo is het schrijven van goede webteksten ook een expertise geworden.

Zijn we er nu?

Neen. Wat te denken van goede webteksten voor Social Media? Lees jij al die berichtjes op Facebook, Instagram en Twitter waarin bedrijven je direct tot een koop willen dwingen? Ook deze fase is voorbij op Social Media, jouw doelgroep is op zoek naar goede content. Het liefst ook nog content die ze kunnen delen met al hun vrienden. Je zult het nu zelf inmiddels wel aanvoelen: dit zijn niet de platte webteksten die een product aanprijzen. Nee, jouw doelgroep wil ook op Social Media (proactief) antwoorden ontvangen op hun meest prangende hulpvragen. Jij creëert waarde op hun timeline. Door de doelgroep continu te monitoren blijf je hen voeden met goede content (lees: webteksten en grafisch beeldmateriaal). Een voordeel is dat goede webteksten herbruikbaar zijn. Dat wil zeggen: je kunt teksten op jouw website of webshop best delen op Social Media (met link), voorwaarde is wel dat de posting op Social Media uniek en sensitief is geschreven. Belangrijk is dat je de stroom aan berichten goed voorbereidt, vaak wordt er in overleg met de tekstschrijver een zogenaamde strategische contentplanning opgesteld. Mijn ervaring is dat het genereren van nieuwe content ‘als vanzelf gaat’ als je als tekstschrijver langer actief kunt zijn voor een opdrachtgever.

Tot slot.

Veel bedrijven zijn zich niet bewust dat ze nieuwswaarde creëren. Of te wel: ze laten de kans liggen om via een goed geschreven persbericht free publicity te genereren. Een persbericht schrijven valt inmiddels ook binnen de categorie ‘webteksten schrijven’. Immers: de redacties van online media ontvangen graag een panklaar persbericht welke ze direct op hun kanalen kunnen plaatsen. Naast dat een persbericht echt nieuwswaarde moet bevatten, moet het ook compact geschreven worden. Geen ellenlang verhaal vol vakjargon, maar kernachtig. Het liefst begeleidt met een goede persfoto of wellicht een infographic. Binnen het persbericht graag ook enkele vergelijkende cijfers of trends opnemen. Dit bespaart redacties onderzoekstijd en verhoogt de plaatsingskans van je persbericht aanzienlijk. Vergeet ook niet om een perssectie aan te maken op je website of webshop, Google houdt van nieuwe content. Tevens is een nieuwswaardig persbericht een goede gelegenheid om je volgers op Social Media inhoudelijk te informeren (altijd doorlinken naar je website of webshop). Overigens kun je dit ook doen binnen je nieuwsbrief.

Echt als allerlaatste.

Je ziet het: door de transformatie van Google én jouw doelgroep is het schrijven van goede webteksten serieus werk geworden. Als je als bedrijf continu investeert in sensitieve webteksten zul je blijvend worden beloond door Google én jouw doelgroep. Je zult over parate kennis moeten beschikken van zowel het sentiment binnen Google, Social Media als binnen jouw doelgroep. En dit alles dan ook nog eens zo verwoorden dat jouw onderneming online blijvend succesvol is. Als professioneel tekstschrijver is het schrijven van dergelijke webteksten mijn werk. Werk waar ik al 20 jaar lang zielsveel van houd, mede omdat de resultaten zichtbaar zijn voor mijn opdrachtgevers. Mocht je nu toevallig een tekstschrijver zoeken die voor jou de beste webteksten kan schrijven, neem hier dan gerust vrijblijvend contact met me op.

Ik hoop oprecht dat je met deze longread inzicht hebt gekregen hoe je met goede webteksten echt het verschil kunt maken.

Hartelijke groet,
Hans van der Mey
Professioneel tekstschrijver
06-12868726
info@onestepmore.nl