seo teksten schrijven
SEO teksten schrijven

Hans van der Meij / SEO copywriter
info@onestepmore.nl
06-12868726

Inhoudsopgave

Goede SEO teksten geven gratis verkeer een boost!
Wat verstaan we precies onder SEO teksten schrijven?
Wat zijn de basisprincipes van SEO teksten schrijven?
De blijvende impact van Google Helpful Content update
De oude basisprincipes van SEO copywriting volstaan niet meer
Wat is een SEO copywriter?
Zijn jouw SEO tactieken nog succesvol?
Beproefde SEO schrijftechniek: gebruik Bucket Brigades!
Doorgrond de intentie van de bezoeker
RankBrain: Google wordt steeds slimmer
Zo schrijf je SEO teksten die Google en jouw doelgroep overtuigen
SEO teksten schrijven is een specialisme

Goede SEO teksten geven gratis verkeer een boost!

Seo teksten schrijven, er is al zoveel overgeschreven. Maar toch: het blijft voor iedere bedrijf van groot belang om continu te investeren in zoekmachine optimalisatie. Immers: organisch verkeer genereren is een belangrijk onderdeel binnen elke online marketingstrategie.

Het spreekt voor zich dat de beste manier om maximaal gratis verkeer te genereren, is door betere posities op Google te krijgen. De eerste pagina in Google en het liefst de top-5: daar wordt het grote geld verdiend. Extreem goede SEO teksten schrijven zorgen voor een boost qua gratis verkeer, mits je goed aanpakt.

seo-teksten-schrijven-pijl Er is nog een voordeel: met een continue focus op SEO weet je zeker dat de gebruikerservaring op je website of webshop altijd het meest optimaal is. Dit is niet geheel onbelangrijk: deze lezerservaring is namelijk een van de belangrijkste rankingsfactoren van Google. Kom, we duiken dieper in de wereld van SEO schrijven.

Wat is SEO teksten schrijven?

Met SEO teksten schrijven wordt gestreefd om een zo hoog mogelijke positie binnen Google te verkrijgen. Dit wordt bereikt door relevante zoekwoorden op te nemen en geoptimaliseerde teksten te creëren die naadloos aansluiten bij de zoekintentie van de bezoeker.

Wat zijn de basisprincipes van SEO-schrijven?

Qua opmaak geeft Google richtlijnen op goede SEO teksten te schrijven. Sinds de 'Google helpful content update' in augustus '22 is het schrijven van relevante content het allerbelangrijkste basisprincipe om goed te scoren met SEO teksten. In dit artikel lees je hier veel meer over.

Google Helpful Content update heeft grote gevolgen voor SEO teksten

Het schrijven van goede webteksten is anno 2023 een vak apart geworden. Waar tot voorkort tekst met enkele zoekwoorden volstond, eist Google nu van ieder bedrijf dat online succesvol wil zijn extreem goede SEO teksten.

seo-teksten-schrijven-pijl  Dat zit zo: sinds de introductie wordt Google gezien als een zoekmedium: jij typt een zoekwoord in en de resultaten worden random getoond. Of deze resultaten een maximale invulling geven aan de zoekintentie (User Intention) kon Google niet echt goed bepalen. In de praktijk was het zo dat wie het slimst de richtlijnen volgde, scoorde prima in Google.

Maar de situatie is sinds augustus 2022 drastisch verandert: sinds de uitrol van de Google Helpful Content Update (HCU) zijn SEO teksten de belangrijkste rankingfactor. Dit heeft grote gevolgen voor het schrijven van zoekmachine vriendelijke webteksten. Een eenvoudige tekst met enkele keywords en productvoordelen volstaat niet meer. Ja, een SEO copywriter is de spil in het behalen van jouw online succes.

De basisprincipes van SEO schrijven volstaan niet meer

Oef… denk je nu misschien wel. Je dacht dat je met de Google richtlijnen alles op orde had qua zoekmachine-optimalisatie. Ik zal ze hier nog even herhalen, de belangrijkste aspecten die Google al eerder prijsgaf:

  • benoem 1 zoekterm in de titel en plaats de titel tussen H1-tags
  • zet de zoekterm ook in een tussenkopje en plaats het tussenkopje tussen H2-tags
  • plaats vervolgens de zoekterm in een bestandsnaam van een afbeelding + alt-tag
  • en noem de zoekterm tenslotte in de url
  • oh ja, de metatags, vaak nog vergeten, sluiten de rij

Dit is zo’n beetje de checklist waar iedere SEO copywriter zich standaard aanhoudt. Ik noem dit inmiddels, overigens met respect: ‘old school zoekmachine optimalisatie’. Uiteraard moet je deze checklist blijven volgen maar schrijven voor Google omhelst inmiddels zoveel meer. Voordat we dieper in de materie duiken van SEO teksten schrijven is het verstandig om stil te staan bij wat een SEO copywriter nu precies.

Wat is een SEO-copywriter?

Een SEO-copywriter is iemand die zeer creatief is met schrijven en volledig up-to-date is met alle aspecten van zoekmachine optimalisatie. Hij of zij moet alle rankingfacoren niet alleen kennen maar ze ook door en door beheersen. Google wijzigt het algoritme immers frequent, maar er is meer: naast schrijftalent, is enige programmeerkennis belangrijk en moet hij/zij zijn weg kunnen vinden binnen WordPress. Er zijn bijvoorbeeld WordPress plugins beschikbaar die zeer interessant zijn om aantoonbaar hoger in Google te komen, echter je moet wel van het bestaan af weten. Ik doel hier overigens niet op de Yoast-plugin, die is algemeen wel bekend. Op het aspect ‘zeer creatief schrijven’ kom ik later in dit artikel nog terug.

Let ook hier op!

De algehele kwaliteit van een webpagina is belangrijk bij de positie van een pagina in de organische zoekresultaten van Google. In de richtlijnen stelt Google dat de belangrijkste factoren die worden gebruikt om de algehele kwaliteit van een webpagina te bepalen zijn:

  • Het doel van de pagina (hoe nuttig is de geboden informatie)
  • Deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid (EAT*)
  • Informatie over de website of de maker van de content
  • Reputatie van de website of de auteur van de content

*Google EAT
De laatste maanden communiceert Google steeds meer omtrent EAT. EAT is de afkorting voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (of in het Nederlands: Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). De Google Quality Rater guidelines zijn openbaar en worden periodiek bijgewerkt.
Google begrijpt inmiddels heel goed dat een persoon een levens veranderende beslissing kan nemen op basis van wat hij online leest. Daarom kan een slechte informatiebron in de zoekresultaten van Google reële gevolgen hebben.

Vraag: zijn jouw SEO tactieken nog succesvol?

Misschien lees jij dit artikel wel omdat jouw SEO tactieken niet meer zo succesvol zijn. Je website of webshop is zichtbaar gedaald binnen de Google. Je merkt het aan de dagelijkse omzet: deze daalt ook, er moet structureel iets gebeuren op het gebied van zoekmachine-optimalisatie.

seo-teksten-schrijven-pijl  Belangrijk is dat de bezoekers op jouw website of webshop niet wegklikken. Immers: Google volgt bijna realtime wat er zich op jouw webpagina’s gebeurt. Blijft een bezoeker lang op een webpagina dan kent Google er een hogere waarde aan. Hieronder zal ik een paar beproefde tactieken uitlichten die ik als SEO copywriter vaak inzet tijdens het schrijven van SEO teksten schrijven.

Beproefde SEO schrijftechniek: Bucket Brigades

In mijn SEO teksten hanteer ik frequent zogenaamde ‘Bucket Brigades’. In copywriting termen is een ‘Bucket Brigade’ een (ultra) korte zin die de lezer onbewust stimuleert om door te lezen. Ze helpen om de teksten vloeiend te houden: jij als lezer blijft geïnteresseerd. In de meeste gevallen wordt de  overbruggingszin gevolgd door een dubbele punt. In dit gehele artikel vind je er voorbeelden van, maar hier volgen enkele voorbeelden:

  • Kortom:
  • Je ziet het:
  • Immers:
  • Je merkt het al:
  • Concluderend:
  • Dat zit zo:

Waarom zijn Bucket Brigades zo belangrijk?

  • Ze verhogen de gemiddelde bezoektijd op een webpagina (rankingfactor)
  • Je kunt ze gebruiken om twee zinnen of onderwerpen subtiel met elkaar te verbinden
  • Met Bucket Brigades maak je emotioneel contact met de lezer

Hoe mensen zoeken: doorgrond de intentie van de bezoeker

seo-teksten-schrijven-pijl  Ik kan het hier niet genoeg onderstrepen: dat emotioneel contact leggen met de lezer is van essentieel belang. Niet alleen door het gebruik van slimme copywriting skills, maar zeker op het niveau van ‘User Intention’. Lezers op jouw website of webshop willen bediend worden met uitstekende content. Content die naadloos aansluit bij hun intrinsieke koopwens of hulpvraag. In SEO termen noemen we dit dus User Intention of Search Intention.

Super belangrijk en dit vergt een enorm creatief vermogen van een SEO copywriter. Je merkt het al: als je SEO teksten schrijft die echt hoger ranken in Google zal je dus met tal van factoren rekening moeten houden.

Het creatief schrijven krijgt hier een extra dimensie. Door ultieme SEO teksten te schrijven bereik je het onderbewustzijn van de gebruiker. Met afgewogen woorden wordt de gebruiker verleid om niet alleen door te lezen maar ook de gewenste actie te ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld zijn: een product kopen, contact opnemen of abonneren op de nieuwsbrief. Vraag is uiteraard: hoe schrijf ik dergelijke teksten dat mijn website of webshop hoog in Google staat en bezoekers zich aan jou verbinden?

Google RankBrain: slimme techniek om de zoekintentie te bepalen

Het belang van extreem goede SEO teksten schrijven wordt ook door Google RankBrain onderstreept. Ooit van gehoord? Al in 2015 is dit door Google toegevoegd maar vooral het laatste jaar heeft RankBrain veel meer impact gekregen binnen het algoritme van Google. RankBrain helpt om bij een zoekopdracht de meest relevante pagina’s te weergeven. Dit doet het door niet enkel op specifieke woorden (keywords) te focussen, maar door het algoritme te helpen volledige zinnen (long tail keywords) te interpreteren. RankBrain is zelflerend waardoor Google steeds beter bepaalt wat de daadwerkelijke intentie is achter een zoekopdracht. Google benoemt het zelf, naast content en backlinks, als één van de belangrijkste factoren voor ranking. De conclusie is helder: als je echt succes wilt hebben op internet zal je een contentstrategie moeten voeren waarin sensitief geschreven content centraal staat. Google en de bezoekers zullen je belonen.

Zo schrijf je SEO teksten die overtuigen

De volgende vraag doemt op: hoe schrijf je nu teksten die zowel Google als jouw doelgroep overtuigen? Het antwoord daarop is: doe onderzoek. Leer jouw doelgroep kennen en neem daarbij geen genoegen met oppervlakkige inzichten. Nee, je zult jouw doelgroep moeten doorgronden. De gedachtes, de trends, de (koop)wensen, de hulpvragen… herleid zoveel mogelijk gevoelens  die leven binnen je doelgroep. Relevant of minder relevant: verken ze en neem ze op als ‘user intentions’ binnen jouw unieke SEO teksten.

Voorbeeld: Jij verwacht hier een informatief artikel te lezen over seo teksten schrijven, dan is het mijn taak om jou als lezer daarin maximaal te bedienen. Jij hebt immers de intentie om meer te leren over zoekmachine vriendelijke teksten en maakt daar tijd voor vrij. Zo geldt het ook voor al jouw webteksten.

seo-teksten-schrijven-pijl  Extra bonus: met al jouw inspanningen laat je niet alleen jouw bezoekers zien dat je hen oprecht begrijpt en helpt, maar ook Google begrijpt veel beter dat je serieus werk maakt van jouw content. Google kijkt namelijk niet alleen naar het primaire zoekwoord binnen jouw teksten maar ook naar verwante woorden en synoniemen. Analyseer binnen Google de gerelateerde zoekopdrachten en kijk eens goed naar de suggesties die Google laat zien als je een zoekopdracht intypt. Kortom: verzamel zoveel mogelijk inzichten en bepaal van daaruit jouw contentstrategie die altijd intentie-gericht moet zijn.

SEO teksten schrijven is een vak apart

Ja, dat durf ik hier anno 2023 wel te stellen. En trouwens, het is maar goed ook: waar tot voorkort een tekstvolume van 300 woorden voldoende was, ligt deze grens nu boven de 1.000 woorden. Niet alleen Google is veranderd, maar ook jouw doelgroep. Waar ‘vroeger’ het scannen van teksten zo’n beetje de norm was, zie je nu duidelijk een trend naar het lezen van hoogwaardige content. De lezer wil kundig worden geïnformeerd, een weloverwogen keuze maken en neemt daar ook echt de tijd voor.

seo-teksten-schrijven-pijl  Nogmaals: het is niet voor niets dat Google de tijd dat een bezoeker op jouw webpagina is als zeer relevant beschouwt. Daarentegen wordt ‘platte content’ langzaam maar zeker afgestraft middels een veel slechtere positie. Misschien herken je dit nu wel met jouw website of webshop. Werk aan de winkel dus!

Al met al vergt het schrijven van dergelijke SEO teksten een flinke dosis parate kennis, ervaring, inzicht en creativiteit. Verwacht trouwens niet binnen een paar dagen een betere vindbaarheid in Google. Nee, Google maakt ook serieus werk van het tonen van de juiste resultaten. Zelf ga ik – als SEO copywriter – bij voorkeur een zoekmachine optimalisatie traject aan van minimaal 3 maanden. Zo kun je de geschreven SEO teksten tussentijds monitoren en eventueel aanscherpen. Daarbij is het een algemeen bekend feit dat Google het waardeert dat jouw website of webshop frequent nieuwe en uiterst relevante content aanbiedt. Zoekmachine optimalisatie middels SEO teksten schrijven is een continu proces dat je – mits je het juist inzet – succesvol maakt op internet.
 

Samenvattend

  • Strategie Google: van zoekmedium naar ultieme antwoordservice
  • Algoritmes – en dus SEO tactieken – veranderen hierdoor frequent
  • Google en lezer verwachten hoogwaardige content (belangrijke rankingfactor)
  • Succesvolle SEO teksten schrijven: richt op de intenties van de doelgroep
  • Een ervaren SEO copywriter is de spil binnen een zoekmachine-optimalisatie traject
SEO tekstschrijver

Mijn naam is Hans van der Meij, SEO copywriter. Met dit artikel tracht ik mijn expertise op het gebied van zoekmachine optimalisatie te delen. Zoals ik in het artikel al aangeef verandert Google zeer frequent het algoritme. Voor veel ondernemers – maar ook marketeers – is het lastig om al deze ontwikkelingen bij te houden. Vandaar dit artikel. Doe er gerust je voordeel mee. En mocht je meer informatie willen ontvangen, of heb je wellicht een SEO opdracht liggen die serieuze invulling nodig heeft. Contact me gerust. 

Hans van der Mey / SEO copywriter

info@onestepmore.nl
06-12868726