Boekmarketing – zo verkoop je je boek!

boekmarketing-boekpromotie-verkoop-je-boek
boekmarketing

Allereerst: wat is boekmarketing en voor wie is het nuttig?

Wat is boekmarketing?

Boekmarketing is een methode om via beproefde marketingtechnieken een boek te promoten in de media. In de praktijk blijkt dat veel auteurs het lastig vinden om hun eigen boek te promoten. Het gevolg is dat auteurs hun boek niet of nauwelijks verkopen.

Is boekmarketing voor ieder boek relevant?

Om een boek succesvol te laten worden moet iedere auteur aan boekmarketing doen. Ook als je jouw boek via een uitgever uitgeeft. Veel auteurs zijn echter niet goed op de hoogte van de marketingmogelijkheden of hebben niet de (commerciële en technische) kennis om dit zelf te realiseren. Boekmarketing door een expert laten verrichten is dan een verstandige keuze.

Boekmarketing: hoe pak jij de promotie van jouw boek aan?

De marketing van je eigen boek is voor veel auteurs lastig. Je bent druk met schrijven, aanscherpen en weer schrijven. Je boekcover, flaptekst, opmaak… noem maar op. En dan ook nog eens de eigen marketing van je boek regelen: hoe pak jij het aan? Boekmarketing is niet iets van ‘wat je er even bij doet’. Jij wilt dat je boek goed gaat verkopen. In eigen beheer je boek uitgeven is prachtig. Het geeft enorm veel voldoening. Dat mensen jouw boek lezen en er positief over zijn is een ultieme kick. Met gerichte boekmarketing is er veel mogelijk. Wees je ervan bewust dat parate marketingkennis vereist is en dat je er flink tijd voor vrijmaakt. Uitbesteden kan ook, ik help je graag met de promotie van je boek. Sommige auteurs die ik heb mogen helpen mogen zich inmiddels bestseller auteur noemen! Op deze pagina vind je veel tips, veelal gebaseerd op eigen ervaring als professioneel boekmarketingexpert.
Boekmarketing-Boek-HSP

Auteur Floor van Lier heb ik geholpen met het redigeren van alle teksten en het schrijven van de achterflaptekst. Tevens heb ik diverse persberichten voor haar geschreven en perslijsten samengesteld. 

Boekmarketing boek Hoogsensitieve kinderen

15 jaar ervaring met boekmarketing!

Voordat we verder inzoomen op boekmarketing wil ik me graag even voorstellen. Ik ben Hans van der Mey en ben al ruim 15 jaar actief op het gebied van boekmarketing. Je ziet me bovenaan deze pagina links op de foto staan. Ik adviseer auteurs over relevante facetten binnen boekmarketing. Vaak functioneer ik als uitvoerend regisseur binnen een boekproject. Om boekmarketing goed in te vullen moet alles eenduidig worden gepresenteerd, als een concept. Website, teksten, persbericht, pitch, online advertising, boekpresentatie: alle onderdelen moeten dezelfde uitstraling hebben. Ik zal daar later op terugkomen. Daarnaast heb ik jarenlang – voor het online uitgeefplatform Pumbo.nl – auteurs mogen interviewen over hun ervaringen rondom het zelf uitgeven van een boek. Ook de promotie van het boek kwam steevast naar voren. Keer op keer blijkt dit voor auteurs een flinke opgave te zijn. Een persbericht schrijven is iets geheel anders dan een tekst voor je boek schrijven. Uiteraard werk ik ook voor auteurs die via een uitgever publiceren. Ze verzanden te vaak in vage afspraken en matige marketinginspanningen. Het kan ook anders. Kom, we gaan aan de slag!

Tip: voordat je ook nog maar 1 woord hebt geschreven moet je al domeinnamen gaan registreren en je social media kanalen gaan vastleggen. Waarschijnlijk is de titel van je boek nog niet bekend, maar leg in ieder geval jouw eigen naam vast.


Boekmarketing: wanneer beginnen?

Het is een vraag die ik vaak hoor. Natuurlijk kun je direct beginnen, maar het moet wel goed. En in de juiste volgorde. Op social media is het bijvoorbeeld eenvoudig om journalisten te volgen. Belangrijk is wel dat de zogenaamde ‘look and feel’ van jouw social media kanalen qua opmaak vallen binnen de huisstijl van de boekpromotie. De boekcover vormt hier vaak de basis.

Eenduidig communiceren – ik heb het al eerder aangegeven – is van groot belang. Eenduidig betekent ook vastleggen: een boekmarketingplan dus. Neen, geen dik papier, maar wel een beknopt document waarin een aantal onderdelen (boekmarketingmix) worden vastgelegd. Tevens zet je de onderdelen uit in een planning en koppel je er mensen en uren aan. Klinkt groot, maar geloof me: vaak volstaat 1 A4. Voordeel: zo borg je de regie en de kwaliteit van jouw boekpromotie. Begin hier mee voordat je een eerste uiting online publiceert.

boekmaketing-marketingplan

– Fragment marketingplan boek SuperSlapen –


Social media: de eerste stap van de promotie van je boek!

Huisstijl is een van de onderdelen binnen de boekmarketingmix. Pas als de huisstijl bekend is kunnen de website en de social media kanalen worden opgestart. Volg relevante mensen: experts, journalisten en redacties. We moeten ook nadenken over een contentplanning: wanneer plaats je wat en hoe? Timing binnen boekmarketing is van essentieel belang. Zoomen we in op detailniveau dan zijn ook de zogenaamde profielteksten op social media vooraf beschreven en op het medium afgestemd. Alles moet kloppen. Met een goed design en een afgestemde contentplanning kun je je met een gerust hart presenteren op social media. Wat mij betreft is social media de eerste stap van de promotie van je boek. De impact gaan we gelaagd opbouwen.

Tip: kijk ook eens goed hoe bekende auteurs social media inzetten. Wat valt je op? En door wat voor uitingen word jij geraakt? Uiteraard krijgt een bekende auteur ook wel eens kritiek via social media. Hoe snel reageert een auteur? En wat leer je van hun reacties?

ad-boekpromotie


Auteur Anne Raaymakers bezit als Facebook-expert al een groot online bereik. Dit helpt enorm bij de promotie en verkoop van haar boek. Ik heb auteur Raaymakers geholpen met het schrijven van diverse persberichten (+ infographic) en het verstrekken van tips rondom boekmarketing. Het boek ‘Vind ik Leuk’ heeft in totaal 26 dagen op nummer 1 gestaan bij Managementboek.nl. Het is een echte bestseller geworden!


Een eigen auteurswebsite

Is het bezitten van een eigen website voor jou als auteur nog van belang? Jazeker! Jouw eigen website vormt het digitale hart van de boekmarketingstrategie. Op een eigen website kun jij je optimaal presenteren aan jouw lezerspubliek én aan de pers. Verstuur je een persbericht dan is het verstandig om te linken aan jouw eigen website. Zo help je niet alleen de journalist maar je bouwt zo ook aan je eigen autoriteit als auteur.

Ik heb voor diverse auteurs websites mogen realiseren. Standaard maak ik deze op in WordPress. Auteurs ontvangen ook een handleiding om de website zelf te kunnen onderhouden. Wat ik voor je kan betekenen:

  • advisering domeinnaam en hosting
  • installeren WordPress
  • installeren diverse functionaliteiten (plugins)
  • zoekmachinevriendelijk inrichten (+ advies)
  • plaatsen teksten en afbeeldingen

Handig: direct bestellen en betalen via jouw auteurswebsite!

Ook is het mogelijk dat jouw lezers direct een boek kunnen bestellen via jouw website en via iDEAL kunnen afrekenen. Zo hoef jij je als auteur geen zorgen te maken over het ontvangen van de betalingen. Alle boekbestellingen en betalingen worden keurig opgeslagen. Jij ontvangt een e-mail van de bestelling, de naw-gegevens en de betalingsbevestiging. Super handig, toch!

boekmarketing-auteurswebsite-mollieVoor auteur Max Koedood heb ik een auteurswebsite gerealiseerd inclusief een koppeling met iDEAL. Hij is er verzekerd van dat alle bestellingen (ook de pre-orders) keurig vooraf betaald zijn.


Het belang van goede webteksten

Dit klinkt zo vanzelfsprekend, maar toch: marketingteksten zijn geheel anders dan de teksten in je boek. Persberichten, webteksten, postings op social media, blogs, uitnodigingen voor je boeklancering (+ reminders): iedere uiting vraagt om een unieke tekst die past binnen het concept. Een super belangrijk tekstonderdeel zijn de webteksten van je website. Met goede webteksten wordt je boek veel beter gevonden in Google (SEO). De webteksten moeten wel voldoen aan de richtlijnen van Google:

  • schrijf unieke webteksten
  • schrijf relevante webteksten
  • schrijf qua omvang minimaal 300 woorden
  • denk aan (relevante) tussenkopjes
  • plaats een opsomming
  • schrijf frequent nieuwe (verse) teksten

Persberichten die media aandacht genereren voor jouw boek

Ga er maar aan staan als auteur: hoe schrijf je een persbericht over je boek dat wordt opgepakt door de media? Best lastig. Een goed persbericht is vakwerk. Mijn oprechte advies: laat het over aan een expert. Ik laat je hieronder stapsgewijs mijn werkwijze zien. Daaronder zie je een resultaat.

  • ik bereid me voor op het telefonische interview met jou
  • bij non-fictie analyseer ik de relevantie en ga ik op zoek naar onderzoeken, cijfers en ervaringen
  • vervolgens vraag ik jou het ‘hemd van het lijf’: ja, ik wil veel weten 😉
  • daarna ga ik het persbericht in concept uitschrijven
  • leg ik het even terzijde
  • om het vervolgens aan te scherpen en jou voor te leggen
  • daarna maken we het definitief
  • ondertussen hebben we het ook al over een geschikte persfoto gehad
  • en nog meer ondertussen: de perslijst, zullen we die samen opstellen?
  • jij verstuurt het persbericht, dat is verstandig qua uitstraling
  • we zetten het persbericht uit via social media en plaatsen het op de website

Je ziet het: een zo op het oog eenvoudig persbericht vergt een gedegen aanpak en dus tijd. Naast het schrijven van een goed persbericht is een actuele én relevante perslijst van groot belang.

boekmarketing-media-aandacht-persbericht-schrijven

Auteur Gerard Keizer heb ik geholpen met het aanscherpen van de webteksten en de gehele perscommunicatie. Dit resulteerde in enkele fraaie publicaties. Hierboven zie je een fragment van een artikel in het Friesch Dagblad. 


SuperSlapen-Boekmarketing-Boekpromotie

Auteur Floris Wouterson behaalde binnen 1 week de nummer 1 positie op de Managementboek Bestsellers Top-100. Een groot succes. Inmiddels zijn er ruim 25.000 exemplaren van het boek verkocht en is auteur Wouterson als slaapexpert o.a. te beluisteren bij verzekeraar De Amersfoortse. Ik heb de auteur geholpen met:

– tekst/beeldredactie
– website advisering
– blogs schrijven
– perscommunicatie
– boeklancering
– coaching/advisering 


Boekmarketing-Fotosessie-kl

Auteur Joop van Wijk heeft een boek geschreven over zijn moeder Bep Voskuijl, de jongste helper in ‘Het Achterhuis’ waar familie Frank was ondergedoken. Op de foto hierboven zie je de auteur staan voor een fotoshoot voor Max Magazine. Dit naar aanleiding van een door mij geschreven persbericht.  Ik heb de auteur geholpen met:

– realisatie websites (NL / ENG versie)
– persberichten
– adviseren social media
– realisatie boektrailer


André van den Boogaart is een begenadigd muzikant. In 2013 won hij bijvoorbeeld de verkiezing van het mooiste Brabantse lied. Naast muziek is André in 2023 inmiddels auteur van de (absurde) western ‘Ruggengraat van de Duivel’. Om zijn debuut tot een succes te maken heb ik André geholpen met:

– realisatie website
– advisering boekcover
– schrijven persbericht
– opstellen perslijst

Het persbericht heeft geresulteerd in een mooie publicatie in het Brabants Dagblad.

boekmarketing-western-boek


Boekpresentatie, YouTube, bloggen, boektokken, boekstagram, reviews, netwerken…

Je hebt hier op deze pagina al veel kunnen lezen en leren over boekmarketing. Maar er is nog meer te doen. Een boekpresentatie mag niet ontbreken in het marketingplan. En wat te denken van de kracht van YouTube: ideaal om jouw boektrailer te presenteren of om realtime te vloggen! Je website uitbreiden met blogs, podcasts opnemen en online plaatsen. Reviews van lezers opvragen (en publiceren!), netwerken… Voor al deze facetten ben ik benaderd door auteurs, soms voor een pakkend advies, maar vaak is het uitvoerend en regisserend. Prachtig werk wat ik ontzettend graag doe!

Tip: “Mijn uitgever heeft weinig voor me kunnen betekenen, ik heb zelf alle contacten moeten regelen. Kun jij mij verder helpen?” Helaas ontvang ik regelmatig dergelijke e-mailberichten. De perslancering – en daarmee gelijk het belangrijkste persmoment – is niet naar wens verlopen. Daarom een iets meer dringend advies: wil je echt werk maken van boekmarketing en wil je dat ik je daarbij help? Betrek me dan zo vroeg mogelijk bij je boek. Het komt de verkoop van jouw boek zeker ten goede!

Samenvattend

  • boekmarketing vraagt om een goede voorbereiding
  • het kost dus tijd en geld, maar vergroot je kansen
  • ik zorg voor een eenduidige, conceptuele invulling
  • ook als je boek via een uitgever wordt gepubliceerd
  • uiteraard is er ruimte voor creativiteit en spontaniteit
  • en we doen het samen!

Jouw boek in de spotlights en benieuwd naar een bestseller story?

Gerichte boekmarketing zorgt voor een goede (pers)presentatie van jouw boek. Zowel offline als op social media en Google. Boekmarketing vereist wel creativiteit, parate marketingkennis en ik ben eerlijk: het vergt tijd. Zelf doen? Of de boekmarketing uitbesteden aan een expert? Met een bewezen marketingaanpak geef ik de promotie van jouw boek een flinke impuls: je hebt net gelezen dat een auteur die ik heb mogen helpen met het promoten van zijn boek inmiddels ruim 25.000 exemplaren heeft verkocht (11e druk!).

Dit is wat ik voor je kan betekenen

Om boekmarketing zo efficiënt mogelijk in te zetten zijn een aantal aspecten belangrijk, denk met name aan: je doelgroep(en), je beoogde doelstellingen, je eigen propositie, je talenten en financiële budgettering. Tijdens een diepgaand interview of Zoom-sessie gaan we deze aspecten samen benoemen en een invulling geven. Ze vormen tevens het fundament voor een praktische en bewezen opzet die ik met mijn expertise voor je ga uitwerken. Je ontvangt van mij:

boekmarkting-vink een doelgroep(en)analyse
boekmarkting-vink een boekmarketingplanning inclusief activiteiten en rollen (wie doet wat?)
boekmarkting-vink advies over ‘mediahaakjes”) waarover je de media kunt benaderen en waarmee je impact kunt creëren op social media
boekmarkting-vink diverse bestsellerstips van auteurs die ik heb mogen helpen
boekmarkting-vink een pitch waarmee jij jouw boek en jezelf als auteur kunt positioneren (ook te gebruiken als onderdeel van het persbericht)
boekmarkting-vink 1 aanvullend telefoongesprek of Zoom-sessie betreffende boekmarketing

Wat kost dat?
De totaalprijs voor dit alles is nu tijdelijk slechts € 249,00 (excl. 21% btw). Wil je meer boeken gaan verkopen en je blijvend beter positioneren als auteur? Vul dan snel het onderstaande formulier in. Je mag me uiteraard ook bellen op 06-12868726.

Wat ook kan: een diepgaande Zoom-sessie of telefoongesprek rondom de marketing van jouw boek. Het tarief per Zoom-sessie / gesprek bedraagt € 75,00 (excl. 21% btw). Maak je keuze kenbaar in het onderstaande formulier!


    boek-manuscript-redigeren

    Voor auteur Max Koedood heb ik de volgende activiteiten mogen verrichten:

    • manuscript controle
    • achterflaptekst geschreven
    • website gerealiseerd in WordPress met bestel/betaalfunctionaliteit (Mollie)
    • persbericht & perslijst
    • algemeen advies rondom boekmarketing (Zoom-sessies)