Toeristische vakantie teksten schrijven – zo ontvangt u meer boekingen!
Goede toeristische vakantie teksten schrijven voor uw website – waardoor uw camping, vakantiepark, hotel of bed-and-breakfast veel meer boekingen ontvangt. Voor veel eigenaren van toeristische accommodatie is dit best lastig? Op deze pagina ga ik u uitleggen hoe u met goede toeristische vakantie webteksten veel meer gasten gaat ontvangen in uw accommodatie.
20 jaar ervaring met toeristische vakantie teksten!
Voordat we verder inzoomen op het schrijven van vakantie gerelateerde teksten wil ik me graag even voorstellen. Ik ben Hans van der Mey. Als tekstschrijver ben ik al ruim 20 jaar actief op het gebied van teksten schrijven. Schrijven over vakantie en accommodatie vind ik bijzonder leuk om te doen. Het boeit me dat je met goede teksten mensen in beweging krijgt, zodat mijn opdrachtgevers uiteindelijk meer gasten ontvangen. Ook beheer ik zelf enkele toeristische vakantiewebsites. Zo kan ik continu meten welke teksten het beste rendement opleveren qua bezoek en boekingen. Naast actieve teksten schrijven, adviseer ik mijn opdrachtgevers over het te gebruiken fotomateriaal, websites en social media. U zult het hier op deze pagina allemaal gaan lezen. Voor nu genoeg over mezelf, we gaan aan de slag!
Tip: het is zaak dat uw accommodatie goed vindbaar is in Google. Uw domeinnaam is daarbij van groot belang. In Arnhem bijvoorbeeld is hotel Van der Valk te vinden onder hotelarnhem.nl. Een krachtige combinatie van 2 populaire zoekwoorden. Slim. Denk dus goed na bij het registreren van uw domeinnaam.
Toeristische vakantie (web)teksten schrijven: waar te beginnen?
Het schrijven van goede toeristische vakantie teksten vergt enig voorwerk. We gaan samen achterhalen op welke zoektermen uw doelgroep zoekt. Ik maak voor mijn opdrachtgevers altijd een zoekwoordenanalyse. Hierop is te zien welke zoekwoorden populair zijn. Tevens gaan we enkele niche zoekwoorden benoemen. Dat kunnen bijvoorbeeld lokale termen zijn. Veel vakantiegangers zoeken op een specifieke regio of plaatsnaam in combinatie met een accommodatievorm. Ook lokale activiteiten promoten kan relevant bezoek genereren.
– Voorbeeld zoekwoorden-analyse op zoekterm ‘Vakantiepark Veluwe’.
In de rechterkolom ziet u de zoekvolumes. –
Het daadwerkelijk schrijven van de vakantie webteksten
Het is belangrijk om serieus werk te maken van uw vakantie webteksten. Informeer uw mensen juist en volledig. Zorg ervoor dat u uw bezoekers boeit en enthousiasmeert. Plaats subtiel zoekwoorden in de titels, tussenkopjes en teksten. Niet storend, maar wel frequent. Zo ziet Google goed wat de inhoud van de tekst is, waardoor deze beter zichtbaar wordt in de zoekmachine. Serieus werk houdt ook in dat u uw toekomstige gasten detailinformatie verstrekt, bijvoorbeeld over de omgeving. Benoem de leukste plekjes, maak foto’s, plattegrondjes en geef extra tips! Het geeft de bezoeker het gevoel dat u er echt werk van heeft gemaakt: de bezoeker waant zich al in uw accommodatie en kan niet wachten om uw regio te ontdekken. Dat gevoel moeten we met teksten samen creëren én vasthouden.
Tip: Over teksten schrijven gesproken… bezoekers willen vaak ook heel graag iets weten over de eigenaren van een accommodatie. Het geeft u tevens een ‘podium’ om uw passie te delen. Zo creëert u een gevoel bij uw bezoekers en zullen toekomstige gasten ook beter aansluiten bij uw filosofie.
– Voor Ljeppershiem Vakantiepark in Friesland heb ik de bovenstaande ‘Over Ons’ pagina geschreven. Een passende foto versterkt de sfeer. –
Vakantie teksten en Google
Inmiddels weet u meer over het belang van goede webteksten. Met goede webteksten wordt uw hotel, camping, vakantiepark of bed-and-breakfast veel beter gevonden in Google. De webteksten moeten wel voldoen aan de richtlijnen van Google:
- schrijf unieke webteksten
- schrijf relevante webteksten
- schrijf qua omvang minimaal 300 woorden
- denk aan (relevante) tussenkopjes
- plaats een opsomming
- schrijf frequent nieuwe (verse) teksten
Social media en toeristische teksten
Social media is niet meer weg te denken, zeker voor de toeristische sector biedt social media heel veel kansen. Ook hier geldt: maak er serieus werk van. De met zorg samengestelde pagina’s (ik noem dit: landingspagina’s) kunnen perfect worden gepromoot via social media. Hoe beter de inhoud, hoe meer likes, shares en reacties u ontvangt. Met relevante inhoud bouwt u snel bereik op. Onderschat de waarde van dit bereik niet: zie uw volgers als ambassadeurs van uw hotel, camping, vakantiepark of bed-and-breakfast. Een goede review kan voor veel extra omzet zorgen.
- zorg voor originele, relevante berichten
- link altijd door naar uw website
- gebruik ludieke foto’s
- ‘overvoer’ uw volgers niet
- maak de verwachting altijd waar!
Vertaal uw teksten
Natuurlijk willen we met uw website en teksten zo’n groot mogelijk bereik creëren. Dat doen we onder andere met de zoekwoordenanalyse en een uitgekiende contentstrategie op social media. Daarnaast kan het in veel situaties verstandig zijn om uw webteksten te laten vertalen, of in ieder geval 1 pagina met daarop alle belangrijke informatie. Ik werk al jarenlang samen met een aantal native vertaalsters Engels en Duits. Echte professionals. Zij vertalen regelmatig toeristische teksten. Zie het onderstaande voorbeeld. Interesse? Neem gerust contact met me op!
Samenvattend:
- toeristische vakantie teksten schrijven vraagt om een goede voorbereiding
- het kost dus tijd en geld, maar vergroot het aantal boekingen
- ik kan u helpen voor een eenduidige, conceptuele invulling
- uiteraard is er ruimte voor creativiteit en spontaniteit
- en we doen het samen!
Enkele opdrachtgevers:
- VVV Ameland
- Vakantiepark Ekesberget Stugby in Zweden
- Hotel Fidder in Zwolle
- TravelaSurpise in Leeuwarden
- Penthouse ‘Logeren met Zeezicht’ in Oostende + vertalingen ENG/DU/FR
- Beach Resort Makkum
- Vakantiepark Ljeppershiem in Westergeest
- Anja Hoeve Texel Appartementen & Bungalow verhuur op Texel
- B&B Casa rural huerta del río in Spanje
Met goede teksten meer boekingen ontvangen?
Gerichte toeristische vakantie teksten zorgen voor betere posities in Google en meer boekingen. Dat durf ik hier wel te stellen na ruim 20 jaar ervaring. Goede teksten schrijven vereist wel kennis en creativiteit en ik ben eerlijk: het vergt tijd. Zelf doen? Of het schrijven van teksten uitbesteden aan een expert? Met een bewezen aanpak geef ik als tekstschrijver de promotie van uw hotel, camping, vakantiepark of bed-and-breakfast een impuls. Neem nu gerust contact met me op. Dat kan telefonisch via 06-12868726. Of vul het onderstaande formulier in. Binnen 1 werkdag neem ik vrijblijvend contact met u op.