Social Media teksten schrijven – zo doe je dat!

social-media-teksten-schrijven-meer-likes-omzet

Social Media teksten schrijven: doe jij dat zelf? En gaat dit goed? Het is best lastig om waardevolle teksten te schrijven voor Facebook, Twitter of LinkedIn. Content die gelezen wordt, waar reactie op komt en gedeeld wordt. Dat is wat je voor ogen hebt als je begint met het schrijven voor Social Media. Likes en retweets tellen. Google Analytics volgen. Nieuwe leads en sales…

Jouw teksten moeten superrelevant zijn

Ik begin gelijk met de belangrijkste tip: jouw teksten moeten superrelevant zijn. Als lezer wil ik direct het artikel ingezogen worden door nieuwe kennis, relevant nieuws, handige tips en links naar nóg meer informatie. Kortom, jouw bericht mag de verwachtingen van jouw volgers best overtreffen. Grote kans dat het artikel je ook echt iets gaat opleveren.

Nog zo’n belangrijke tip: waardevolle content is in de regel ook kostbare content. Een goed artikel voor LinkedIn schrijf je bijvoorbeeld niet in een uurtje op. Neen, dat vergt voorbereiding, wellicht onderzoek, afbeeldingen maken, schrappen, aanscherpen… Als je merkt dat jouw waardevolle content jouw meer business gaat opleveren, jij je concurrentie aftroeft met relevante berichten, dan zul je merken dat het schrijven van teksten voor Social Media leuk is. Ondanks dat het tijd kost.

Ratjetoe… of contentkalender

Het grote voordeel van Social Media is dat er altijd wel iets is om over te schrijven. En dat is ook direct het grootste nadeel. Scroll eens over timelines van bedrijven en zie de ratjetoe aan berichten. Vaak is er geen strategie in te herkennen. Natuurlijk moet er volop ruimte zijn voor spontaniteit en creativiteit, maar plaats je berichten wel binnen een kader. Vaak helpt een redactieplanning.

Wat is dan waardevolle content?

Ga bijvoorbeeld op onderzoek uit: maak en breng echt nieuws! Verstuur het als een persbericht maar maak er bijvoorbeeld ook een inhoudelijke posting van op LinkedIn van. Ik ga dit verduidelijken met een voorbeeld.

Voor adviesbureau Lopes Slot in Baarn heb ik recent een persbericht geschreven. Lopes Slot is actief binnen ‘klantservices’. Ik ben op onderzoek gegaan naar de daadwerkelijk kosten van slechte klantenservice in Nederland. Die waren er niet, zo bleek. Zo creëer je dus unieke, relevante en waardevolle teksten. Het persbericht heeft tal van mooie publicaties opgeleverd, maar ik heb het persbericht ook als bron gebruikt voor een longread op LinkedIn. Midden in de zakelijke doelgroep dus. En dat bleek een groot succes te zijn. Kijk hieronder even naar de totaal aantal likes, reacties en shares!

social-media-teksten-schrijven-LinkedIn-pulse

Een groot succes dus. Lopes-Slot kwam met waardevolle content weer op het netvlies van de volgers. Het leidde tot hernieuwde contacten, leads en verkopen van hun boek. Indirect werken ze zo mooi aan hun eigen autoriteit. De basis is de bron voor succes: investeer in waardevolle teksten voor Social Media. Vooral op LinkedIn is hier volop ruimte voor.

Afsluitend nog een paar voorbeelden:

Voor betaaldienstverlener PayPro uit Groningen heb ik de perscommunicatie verzorgd rondom de betaalprimeur van WeChat in Nederland. Relevant nieuws waarmee we ook naar de studio zijn geweest van BNR Nieuwsradio. Op LinkedIn heb ik een korte posting geschreven en de bijbehorende afbeelding aangeleverd. Met 88 likes en 10 reacties leverde dit weer fraaie exposure op!

teksten-schrijven-social-media-LinkedIn

Voor trainings- en adviesbureau Per4mance uit het Brabantse Hoeven heb ik o.a. onderstaand bericht geschreven voor Facebook. Positief nieuws en subtiel ook een winactie opgenomen en het boek gepromoot. Het resultaat is 121 likes en veel goodwill.

social-media-teksten-schrijven-facebook

Campagne starten op social media?

Je kunt natuurlijk ook een betaalde advertentiecampagne starten op Google, Facebook en/of Instagram om uw product aan te prijzen. Ook hier geldt: doe dit niet al te opzichtig, laat echte voordelen voor de consument zien. Denk daarbij niet alleen aan de prijs, maar ook aan kwaliteit en garantie. Om de juiste doelgroep te bereiken kun je binnen Google, Facebook en Instagram een regio en groepen selecteren. Vervolgens geef je een maandelijks budget aan en kunnen de door jou opgemaakte advertenties worden getoond. Het is zaak om goed te monitoren en wellicht bij te sturen. Ik kan me goed voorstellen dat een beetje als een ‘ver van mijn bed show’ klinkt, maar vergis je niet in de kracht om bijvoorbeeld leads te genereren. Laat je niet afschrikken, ik kan je helpen.

social-media-campagne-teksten-schrijven

Maandenlang heb ik voor een grote speler in de duurzame energie de teksten voor de Facebook-campagnes geschreven en geredigeerd. De campagnes waren met name gericht op leadgeneratie middels een gratis dakscan. Hierboven zie je dat in één maand 39 leads zijn verzameld. De prijs per lead komt uit op € 10,58.

Samenvattend

  • investeer in goede teksten
  • met altijd de focus op relevantie
  • voeg waardevolle links toe
  • ieder kanaal een eigen aanpak
  • een redactieplanning helpt
  • het vergt tijd, maar levert veel op

Jouw bedrijf in de spotlights van social media?

Social Media is in no-time ingeburgerd, mensen zijn gewend aan Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Deze gewenning vraagt om een gerichte aanpak om de doelgroep te verrassen. Goede social media teksten kunnen echt het verschil maken, nee, niet in één keer, maar we zullen met frequente berichten de doelgroep gaan bereiken en activeren. Social media teksten schrijven vereist wel creativiteit en ik ben eerlijk: het vergt tijd. Zelf doen? Of het schrijven van social media teksten uitbesteden aan een expert? Met een bewezen aanpak geef ik de promotie van jouw bedrijf (of product) een impuls. Neem nu gerust contact met me op. Dat kan telefonisch via 06-12868726. Of vul het onderstaande formulier in. Binnen 1 werkdag neem ik vrijblijvend contact met je op.