Social Media teksten schrijven – zo doe je dat!

boekmarketing-boekpromotie-verkoop-je-boek

Social Media teksten schrijven: doe jij dat zelf? En gaat dat goed? Het is best last om waardevolle teksten te schrijven voor Facebook, Twitter of LinkedIn. Content die gelezen wordt, waar reactie op komt en gedeeld wordt. Dat is wat je voor ogen hebt als je begint met schrijven. Retweets en likes tellen. Google Analytics volgen. Nieuwe leads en sales…

Jouw teksten moeten superrelevant zijn

Ik begin gelijk met de belangrijkste tip: jouw teksten moeten superrelevant zijn. Als lezer wil ik direct het artikel ingezogen worden door nieuwe kennis, aanvullende afbeeldingen en links naar nóg meer informatie. Kortom, jouw artikel moet mijn verwachtingen overtreffen. Pas dan maak je kans dat jouw artikel je ook echt iets gaat opleveren.

Nog zo’n belangrijke tip: waardevolle content is in de regel ook kostbare content. Een goed artikel schrijf je niet in een uurtje op. Neen, dat vergt voorbereiding, onderzoek, afbeeldingen maken, schrappen, aanscherpen… Als je merkt dat jouw waardevolle content jouw meer business gaat opleveren, jij je concurrentie aftroeft met relevante insights, dan zul je merken dat het schrijven van teksten voor Social Media leuk is. Ondanks dat het tijd kost.

Ratjetoe… of contentkalender

Het grote voordeel van Social Media is dat er altijd wel iets is om over te schrijven. En dat is ook direct het grootste nadeel. Scroll eens over timelines van bedrijven en zie de ratjetoe aan berichten. Vaak is er geen strategie te herkennen. Natuurlijk moet er volop ruimte zijn voor spontaniteit en creativiteit. Maar plaats je berichten wel binnen een kader. Vaak helpt een redactieplanning, zie hieronder.

socialmedia-contentkalender


Voor Facebook, Instragram en Twitter geldt dat het nieuws best vluchtig gebracht kan worden. De afbeelding zal hier de grootste eyecatcher moeten zijn, naast een pakkend begin. Daarna kun je doorlinken naar de blog op je eigen website (goede combinatie). Zo trek je waardevol bezoek naar je website toe. Ook Google weet deze opzet te waarderen.

Wat is dan waardevolle content?

Ga bijvoorbeeld op onderzoek uit: maak en breng echt nieuws! Verstuur het als een persbericht maar maak er bijvoorbeeld ook een inhoudelijke posting van op LinkedIn van.Ik ga dit verduidelijken met een voorbeeld.

Voor adviesbureau Lopes Slot in Baarn heb ik recent een persbericht geschreven. Lopes Slot is actief binnen klantservices. Ik ben op onderzoek gegaan naar de daadwerkelijk kosten van slechte klantenservice in Nederland. Die waren er niet, zo bleek. Zo creëer je dus unieke, relevante en waardevolle teksten. Het persbericht heeft tal van mooie publicaties opgeleverd. Maar ik heb het persbericht ook als bron gebruikt voor een longread op LinkedIn. Midden in de zakelijke doelgroep dus. En dat bleek een groot succes te zijn. Kijk hieronder even naar de totaal aantal likes, reacties en shares (per 30 oktober 2018)!

social-media-teksten-schrijven-linkedin

Een groot succes dus. Lopes-Slot kwam met waardevolle content weer op het netvlies van de volgers. Het leidde tot hernieuwde contacten, leads en verkopen van hun boek. Indirect werken ze zo mooi aan hun eigen autoriteit. De basis is de bron voor succes: investeer in waarde teksten voor social media. Vooral op LinkedIn is hier volop ruimte voor.

Afsluitend nog een voorbeeld:

Voor betaaldienstverlener PayPro uit Groningen heb ik de perscommunicatie verzorgd rondom de betaalprimeur van WeChat in Nederland. Relevant nieuws waarmee we ook naar de studio zijn geweest van BNR Nieuwsradio. Op LinkedIn heb ik een korte posting geschreven en de bijbehorende afbeelding aangeleverd. Met 88 likes en 10 reactie leverde dit weer fraaie exposure op!

teksten-schrijven-social-media-LinkedIn

Samenvattend

  • investeer in goede teksten
  • met altijd de focus op relevantie
  • voeg waardevolle links toe
  • ieder kanaal een eigen aanpak
  • een redactieplanning helpt
  • het vergt tijd, maar levert veel op

Jouw boek in de spotlights?

Gerichte boekmarketing zorgt voor een goede (pers)presentatie van jouw boek. Zowel offline als op social media en Google. Boekmarketing vereist wel creativiteit, parate marketingkennis en ik ben eerlijk: het vergt tijd. Zelf doen? Of de boekmarketing uitbesteden aan een expert? Met een bewezen marketing aanpak geef ik de promotie van jouw boek een impuls. Neem nu gerust contact met me op. Dat kan telefonisch via 06-12868726. Of vul het onderstaande formulier in. Binnen 1 werkdag neem ik vrijblijvend contact met je op.