SEO webteksten schrijven in 2024
SEO webteksten schrijven in 2024
Hans van der Meij / Senior SEO Tekstschrijver
INHOUDSOPGAVE
– Wat zijn SEO webteksten?
– Google geeft SEO tips
– Afbeeldingen zijn belangrijk binnen SEO
– Belangrijkste aspect SEO webteksten schrijven 2024
– Sleutel naar hoger in Google in 2024: sensitieve webteksten
Eind augustus 2022 heeft Google de Google helpful content update uitgerold. De zoekmachine gaat zich met deze update veel meer focussen of de webteksten wel/niet relevant zijn voor de bezoekers en de doelgroep van je website of webshop. Unieke en kwalitatieve content die echt waarde biedt aan de bezoeker zal betere posities krijgen in de zoekresultaten. Bezit jouw website of webshop matige webteksten dan zal deze daar op worden afgerekend met mindere rankings. Genoeg redenen dus om SEO en webteksten in 2024 serieus op te pakken.
Wat zijn SEO webteksten?
SEO webteksten zijn alle online teksten die ervoor zorgen dat een website of webshop beter vindbaar is in Google. Zonder zichtbaarheid in Google geen klanten en dus geen omzet. Wellicht herken je dit en ben je op zoek naar schrijftips of misschien wel een ervaren tekstschrijver die SEO webteksten voor je kan schrijven.
SEO teksten schrijven – Google geeft je een leidraad
Vooropgesteld: in essentie is het schrijven van zoekmachine vriendelijke teksten niet eens zo heel moeilijk. Google beloont websites en webshops met een flinke hoeveelheid relevante content. Houd je niet in: een webpagina mag best tussen de 1.000 en 2.000 woorden bevatten. Als jouw webteksten maar super relevant zijn. Daarnaast neem je een H1 titel en een paar H2 tussenkopjes op. Plaats hier als eerste de zoekterm (frontloading) en je bent voor je gevoel al goed op weg met het schrijven van jouw SEO-webteksten voor je website of webshop. Doorspek je website niet met zoekwoorden (lees hier wat Google over ‘keyword stuffing‘ schrijft) en maak eventueel slim gebruik van synoniemen. Nog iets: schrijf je bijvoorbeeld over koffie, gebruik dan ook woorden als filter, machine, bonen etc. Met deze zogenaamde LSI zoekwoorden laat je Google nog beter weten waar je over schrijft. LSI staat overigens voor: Latent Semantic Indexing. Voor alle duidelijkheid: LSI zoekwoorden zijn termen die nauw verband houden met uw kernzoekwoord.
Vergeet ook niet de metatags juist te omschrijven, dat wil zeggen: benoem dezelfde zoekterm(en) en zorg per pagina voor een unieke tekst die triggert om verder te klikken. Oh ja, wellicht overbodig, maar de metatags omvatten de tekst die zichtbaar is binnen de zoekresultaten van Google. Vaak onderschat, maar nog immer zeer relevant.
Afbeeldingen en SEO webteksten
Ook binnen de bestandsnamen van de bijgeplaatste afbeeldingen kun je de meest relevante zoekterm opnemen en als je dan toch bezig bent: vul dan ook de zogenaamde alt-tag in. Zo weet Google nog beter waar jouw afbeeldingen betrekking op hebben. Veel mensen zoeken overigens ook op afbeeldingen. Dus ook jouw afbeeldingen zijn hiermee een belangrijk aspect binnen het schrijven van SEO webteksten. Denk alleen maar eens aan al die producten binnen een webshop: benoem ze uniek. Google zal je belonen met betere rankings.
SEO en de url structuur
Ook binnen de url-structuur kun je een zoekterm opnemen. Zoals je kunt zien heb ik voor deze webpagina de zoekterm ‘SEO webteksten’ opgenomen. Nogmaals help Google en je wordt beloond.
Bovenstaande punten zijn bij veel SEO tekstschrijvers wel bekend. Het is vaak de leidraad hoe ze hun zoekmachine vriendelijke teksten schrijven. Maar toch is er een aspect wat jouw webteksten tot echte SEO webteksten maakt. Een aspect waar zo 123 geen panklare omschrijving van is, maar in de praktijk wel degelijk het allerbelangrijkste onderdeel is van het schrijven van extreem goede SEO webteksten:
Het belangrijkste aspect van SEO webteksten schrijven in 2024:
Ken uw doelgroep en niet z’n klein beetje ook!
Het lijkt logisch, maar toch: hoe goed ken jij nu echt jouw doelgroep? Om tot die teksten te komen die goed ranken in Google en zorgen voor meer omzet is het van cruciaal belang om het sentiment en de (continu veranderende) wensen van jouw doelgroep door en door te kennen. Ben je er niet zeker van? Een echt goede SEO tekstschrijver zal doorvragen en doorvragen en ook zelf op onderzoek uitgaan. Alle (detail)informatie over jouw doelgroep kan van belang zijn. In SEO vaktermen noemen we dit ‘Search Intent of User Intent‘.
Waarom is de zoekintentie zo’n belangrijk onderdeel binnen het schrijven van SEO webteksten, vraag je je misschien nu af. Google speelt ook hierin een leidende rol. Google is namelijk nog niet zo heel lang geleden geswitched van een algemeen zoekmedium naar een ultieme antwoordservice. Google wil ook in 2024 met betrouwbare en relevante content de wereld bedienen. Hierin is geen plaats meer voor platte salesteksten die louter de usp’s van een product of bedrijf aanprijzen. Neem het van me aan: die tijd is geweest. Binnen het schrijven van zoekmachine vriendelijke webteksten draait het om inhoud. Inhoud van zeer hoge kwaliteit. Kwaliteit waarmee jouw doelgroep zich naadloos kan identificeren. Teksten die antwoorden geven en bezoekers echt helpen.
Sleutel naar hoger in Google in 2024: sensitieve webteksten
Dergelijke teksten noem ik overigens sensitieve webteksten: teksten die op een dieper niveau connecten met jouw doelgroep en Google. Dat is de kunst van het met webteksten goed vindbaar zijn binnen Google. En inderdaad: dit kost tijd en vergt creatief én kritisch schrijftalent. Met je website of webshop Hoger in Google zijn en blijven is een continu proces. Voldoet jouw content minder aan de verwachtingen van jouw doelgroep, dan zullen de betreffende pagina’s binnen jouw website of webshop steeds minder goed vindbaar zijn. Google volgt namelijk nauwkeurig hoe vaak en hoe lang een bezoeker een pagina van jouw website of webshop bezoekt. Tevens ziet Google ragfijn wat de vervolgstappen zijn op de betreffende pagina en kent daar een waarde aan toe die impact heeft op de ranking binnen Google. Kort gezegd: als bezoekers niet happy zijn op jouw website of webshop kun je een goede ranking praktisch wel vergeten. Uiteraard speelt design en usability ook een rol bij het succes van jouw website of webshop, maar met extreem goede SEO webteksten maak je in dubbel opzicht het verschil.
Ik kan me best voorstellen dat dit laatste aspect even bij je moet bezinken, maar ga eens na hoe jij het zelf ervaart; jij wilt toch ook webteksten lezen die jouw verder helpen. Echt meerwaarde bieden. In dit geval misschien nu wel met deze informatie over het schrijven van goede SEO webteksten of met het zoeken naar een goede SEO tekstschrijver.
Tot slot
Het is inmiddels een flink artikel geworden, maar ik vind het oprecht belangrijk om je uitleggen wat er zoal komt kijken bij het schrijven van extreem goede zoekmachine vriendelijke webteksten. Teksten die echt zorgen voor een veel betere vindbaarheid en dus meer omzet. Mocht je eens willen sparren over jouw webteksten of heb je wellicht een tekstopdracht klaarliggen? Je kunt me altijd vrijblijvend benaderen (ook voor advies). Weet wel dat ik het schrijven van SEO webteksten uiterst serieus neem. Google eist dit ook. Teksten schrijven voor jouw website of webshop vergt dan ook van beide kanten een investering. Transparante en vlotte communicatie versoepelt het schrijfproces en verhoogt de kans op significant betere rankings in Google.
Hartelijke groet,
Hans van der Meij
SEO tekstschrijver
06-12868726
info@onestepmore.nl