SEO teksten schrijven Friesland: de ultieme checklist!
INHOUDSOPGAVE
1. Schrijf webteksten voor je doelgroep, niet voor Google
2. Bepaal de belangrijkste zoektermen voor jouw branche
3. Google geeft structuur aan je SEO teksten
4. Ken jij ze: metatags?
5. Ook afbeeldingen hebben SEO waarde!
6. Webteksten schrijven: alle troeven op relevantie
7. Geen soep van zoekwoorden maken
8. En nu… actie!
9. Altijd fijn: een opsomming
10. Blijf nieuwe webteksten schrijven
Als ondernemer actief in Friesland en wil je slimme SEO teksten schrijven en zo hoger in Google komen te staan? Dat kan. Zeker als je mijn ultieme checklist doorleest en opvolgt. Dan gaat het schrijven van slimme SEO-teksten schrijven bijna vanzelf. Maar zover is het nog niet. In mijn checklist vind je 10 waardevolle tips voor het schrijven van zoekmachine vriendelijke webteksten. Zie het als de basis voor een goed werkend SEO stappenplan. Even voor jouw beeld: ik adviseer en schrijf al ruim 20 jaar SEO teksten voor bedrijven in Friesland en daarbuiten. Met mijn parate SEO kennis positioneer ik websites en webshops hoger in Google. Super gaaf om te doen. Kom, genoeg over mij: we gaan beginnen!
1. Schrijf webteksten voor je doelgroep, niet voor Google
SEO staat voor Search Engine Optimalisation: je website of webshop optimaliseren voor zoekmachines, voor Google dus. Wellicht denk je nu dat je SEO teksten schrijft voor Google, maar Google wordt slimmer en slimmer. Websites met matige SEO teksten en doorspekt met zoekwoorden worden nu zelfs ‘beloond’ met lage posities in de zoekmachine. Google herkent de kwaliteit van een webpagina en past de ranking daar op aan. SEO teksten schrijven is dus serieus schrijven. Het klinkt misschien wat vreemd, maar dit doe je niet voor Google, maar je schrijft voor je doelgroep. Dat is het allerbelangrijkste uitgangspunt voor jou als je begint met het schrijven van SEO teksten: schrijf voor je doelgroep, geeft transparant antwoord op de intrinsieke hulpvraag/wens van jouw doelgroep. Dus geen ellenlange en oersaaie teksten vol vakjargon, maar relevante webteksten die concrete antwoorden geven. Uiteraard met een persoonlijk tintje en een vleugje passie.
Om je SEO teksten waardevol te maken moet je dus maximaal inspelen op de behoefte van je toekomstige klanten. Bekijk je product of dienst en stel jezelf de volgende vragen:
- Wie koopt mijn product, of wie zou mijn product kunnen kopen?
- In welke situatie moet iemand zitten voordat hij mijn product/dienst koopt?
- Hoe helpt mijn product/dienst de klant?
- Wat doet iemand zelf als hij mijn product of dienst niet koopt?
2. Bepaal de belangrijkste zoektermen voor jouw branche
Schrijven voor je doelgroep, dat is makkelijk gezegd. Maar waar te beginnen? Start met een zoekwoorden-analyse. Ga op onderzoek uit hoe jouw toekomstige klanten zoeken. Hoe je dat doet? Kijk bijvoorbeeld eens in Google zelf: bij iedere zoekopdracht komt Google zelf met relevante suggesties, zie de afbeelding hieronder. Deze zoekwoorden kun je zo als basis nemen voor je SEO teksten. Kijk ook eens naar de websites die wel bovenaan staan. Hoe zien hun webteksten eruit? Kijk met name naar de relevantie, omvang en de structuur van de teksten. Ben je meer gevorderd dan is een analyse van jouw website – met behulp van Google Search Console – een handige optie.
3. Google geeft structuur aan je SEO teksten
De structuur van de teksten. Weet jij dat Google daar ook richtlijnen voor heeft? Ik doel dan meer op de titel en de tussenkopjes binnen je webteksten. In de titel plaats je altijd het meest relevante zoekwoord. Voor mij is dat ‘SEO teksten schrijven Friesland’. Zo herkent Google waar de webpagina over gaat. Ook in de tussenkopjes kun je zoektermen afwisselen die betrekking hebben op het zogenaamde focus zoekwoord. Hoe Google de structuur herkent? Je plaatst de titel altijd tussen een zogenaamde <h1> tag. De tussenkopjes volgen als een <h2> tag. Zo herkent Google de structuur en grotendeels de inhoud van jouw teksten. Uiteraard sluit de titel van je website aan op de url van de webpagina en de metatags. Zo ziet Google het graag.
Door de H1 tag leeg te laten weet Google veel minder goed
dat de pagina van deze webshop over Tassen gaat.
Het goed invullen van de H1 tag is een belangrijke
SEO component voor websites en webshops.
4. Ken jij ze: metatags?
Metatags zijn de teksten die jouw toekomstige klanten lezen in Google. Eigenlijk is dit de eerste kennismaking met jouw bedrijf. Belangrijk dus. De metatags bestaan uit een title tag en een meta description. Klinkt ingewikkeld, maar je geeft hier je webpagina een titel en omschrijving mee voor Google. Ook hier stelt Google enkele voorwaarden: de metatags moeten per webpagina uniek geschreven zijn en binnen een aantal karakters blijven. Gebruik daarom maximaal 65 karakters voor de title tag. Dit is inclusief spaties. Laat de meta description uit maximaal 155 karakters bestaan om te voorkomen dat het ingekort wordt in het overzicht met zoekresultaten. Plaats in beide velden enkele zoektermen, maar zorg wel voor goedlopende zinnen die uitnodigen om door te klikken.
5. Ook afbeeldingen hebben SEO waarde!
We komen zo bij het daadwerkelijke schrijven van SEO teksten en enkele resultaten van bedrijven uit Friesland. Eerst nog even iets over de opmaak. Kies een prettig leesbaar lettertype en maak gebruik van witruimte. Lezers vinden het prettig dat het design van een webpagina hen niet afleidt. We moeten hen geruststellen en duidelijk maken dat ze op de juiste pagina beland zijn. Uiteraard mag je best eens een relevante afbeelding tussen de webteksten plaatsen. Zorg ervoor dat in de naam van de file ook een zoekterm staat, bijvoorbeeld: seo-teksten-schrijven-friesland.jpg. Vergeet ook niet om de ALT-tekst in te vullen. Deze tekst wordt weergegeven als de afbeelding niet kan worden weergegeven en helpt daarnaast Google en andere zoekmachines om de afbeelding te begrijpen. Vaak wordt in een Content Management Systeem de optie voor metatags en ALT-tekst geboden. Werk je met WordPress dan is de plugin Yoast een goede optie om jouw SEO teksten te structureren.
6. Webteksten schrijven: alle troeven op relevantie
Eindelijk… we gaan schrijven. Het schrijven van SEO webteksten is van groot belang. Zeker als je ook lokaal gevonden wilt worden in bijvoorbeeld Friesland, Leeuwarden, Sneek of Ameland. Google is heel helder waar jouw teksten aan moeten voldoen. Schrijf relevante teksten, geen advertorials. Denk even niet aan SEO, maar focus je volledig op je kernboodschap, je doelgroep en de actie die je wilt dat lezers ondernemen. Boei en bind je bezoeker met concrete informatie, relevantie wordt beloond. Let op: iedere pagina moet minimaal 300 woorden bevatten, maar het mag ook langer. Blijf je focussen op de inhoud. Het is niet voor niets dat inhoudelijke webpagina’s zo hoog scoren in Google. Er is nog een voordeel: goede webteksten worden eerder gedeeld. Ook dit ziet Google. Met name backlinks – websites die naar jouw specifieke webpagina linken – zijn erg belangrijk. Google telt ze en kent ze waarde toe. Het resultaat van gericht SEO teksten schrijven kan uitmonden in een eerste positie!
7. Geen soep van zoekwoorden maken
Ben je aan het schrijven? Mooi zo! Prop je webteksten nu niet vol zoekwoorden, dat vinden je lezers en Google niet prettig. Google heeft hier trouwens wel een oplossing voor. Google kijkt per zoekwoord hoe vaak het gemiddeld op alle webpagina’s op het internet binnen dit onderwerp voorkomt. Zodoende begrijpt Google het dat je soms niet aan merknamen ontkomt. Ook in deze tekst komt Google vaak voor. Google begrijpt dit. Maar zou ‘SEO teksten schrijven Friesland’ hier 15 keer staan dan oogt dat niet alleen onnatuurlijk, je kunt ook een straf van Google krijgen. Een echte stelregel is er niet. Blijf relevant, houd je teksten leesbaar en doorspek ze niet met zoektermen.
8. En nu… actie!
Hé hé… de laatste alinea. Ja, je merkt nu dat SEO teksten schrijven parate kennis en tijd vergt. Maar toch: je bent aangekomen bij de laatste alinea van je webpagina. Zorg er altijd voor dat je afsluit met een zogenaamde call to action. Schrijf een pagina met echt veel tekst, vat de pagina dan nog even kort samen en sluit af met een actie. Vaak is dat een oproep om contact op te nemen. Zelf plaats ik er altijd ook nog even een foto van mezelf bij. Het maakt de tekst toch weer een stukje persoonlijker.
9. Altijd fijn: een opsomming
Nou, ik doe de samenvatting hier als opsomming. Een opsomming mag namelijk niet ontbreken binnen jouw webteksten. Het leest prettig en ze zijn reuze functioneel: realiseer je goed dat veel lezers niet zoveel geduld hebben. Ze scannen webteksten. Een opsomming werkt dan perfect!
- schrijf teksten voor je doelgroep, niet voor Google
- start met een gericht zoekwoorden onderzoek
- geef je website structuur met titels en tussenkopjes
- vergeet de metatags niet, verleid de zoeker!
- ook afbeeldingen zijn een onderdeel van SEO
- schrijf 100% relevante teksten, je wordt beloond!
- gebruik zoekwoorden functioneel
- sluit altijd af met een (persoonlijke) call to action
- veel tekst: maak je tekst scanbaar, zie deze opsomming
10. Blijf nieuwe webteksten schrijven
Hoe vaak ik dit hoor: mijn website is klaar maar ik sta niet hoog in Google. Een website is in principe nooit af. Sterker nog: een statische website wordt door Google gezien als een oninteressante website. Nieuwe, unieke en relevante webteksten zijn van groot belang om zichtbaar te blijven en zo te blijven doorgroeien als bedrijf. Denk niet alleen aan productpagina’s, maar bijvoorbeeld ook aan goede inhoudelijke weblogs waar je de interactie opzoekt met je klanten en doelgroep. Google smult ervan. Of een goed geschreven persbericht voor je eigen perspagina en dat opgepakt wordt door toonaangevende nieuwswebsites. Waardevolle content waarmee je backlinks verzamelt. Indirect werk je ook nog eens aan de autoriteit van je bedrijf. Tel uit je winst! Zie het voorbeeld hieronder: het persbericht dat ik geschreven heb voor Wijnsma Kozijnen uit Drachten heeft aandacht + een backlink op hét zakelijke nieuwsportal van Ondernemend Friesland (OF.nl).
Enkele vragen ter overweging:
Is SEO nodig voor bedrijven in Friesland?
Hoe goed zijn bedrijven in Friesland vindbaar in Google?
SEO teksten Friesland: een voorbeeld
Voor Oprecht Hypotheken heb ik alle SEO teksten geschreven. Op de belangrijke zoekterm ‘hypotheekadvies Noord Friesland’ staat Oprecht Hypotheken op een mooie eerste plaats in Google (let op: 302.000 resultaten op deze zoekterm). De eerste plaats in Google is exact waar je wilt staan als ondernemer.
Neem contact op met de SEO specialist van Friesland!
Een goede SEO aanpak zorgt voor hogere posities in Google. Vaak leidt dit tot meer interactie, meer leads en zelfs vaak ook tot meer omzet. SEO vereist parate kennis en vergt tijd. De ontwikkelingen staan nooit stil. Google ook niet. Eventueel toch maar uitbesteden? En zoek je een ervaren SEO specialist in Friesland die – met een bewezen SEO aanpak – jouw website (of webshop) uit Friesland een impuls geeft? Neem nu gerust contact met me op. Dat kan telefonisch via 06-12868726. Of vul het onderstaande formulier in. Binnen 1 werkdag neem ik vrijblijvend contact met je op.