tekstschrijver persbericht

Tekstschrijver persbericht: 5 tips voor het beste persbericht!

Het schrijven van een goed persbericht is geen rocket science. Er zijn een paar belangrijke regels die u moet volgen om de kans op publicatie serieus te vergroten. U vindt hier de 5 belangrijkste tips voor het beste persbericht!

1. Persberichten blijven belangrijk

Allereerst: bewustwording. Zijn persberichten dan nog zo doeltreffend? Jazeker, persberichten schrijven en versturen zijn bijzonder belangrijk. Sterker nog: een persbericht schrijven en verspreiden is de effectiefste manier om de ambities van uw bedrijf aan een breed publiek kenbaar te maken. Ook in een tijdperk waarin u denkt dat LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram het nieuws bepalen. Niet dus, dit zijn vluchtige kanalen die minder goed geschikt zijn voor pr. Daarvoor moet u toch echt bij de grotere media zijn als nieuwsportals, kranten, magazines en blogs. Veel bedrijven denken met een posting om social aan online pr te doen. De impact is vaak nihil. Uw ‘goed bezig zijn gevoel’ ebt langzaam maar zeker weg… Een goed geschreven persbericht en een goede perslijst mogen niet ontbreken in uw online marketingmix. Persberichten zijn en blijven belangrijk. Nog even over social media: natuurlijk kunt u gebruik maken van invloedrijke social media-influencers, maar dat doet u in de regel niet met een traditioneel persbericht. Dat vergt maatwerk. Neem vooraf contact met ze op.

2. Ellenlange titels of…

Bij redacties komen dagelijks tientallen persberichten binnen. Vaak in een gemeenschappelijke mailbox. Het is een hele toer om op te vallen in deze brei van persitems. De titel maakt vaak al het verschil. Ellenlang en vaag of beknopt en relevant. De titel van uw persbericht moet meteen prikkelen. Lezen als een nieuwskop en zo herkenning oproepen bij een journalist. En ja, denk ook aan Google. Stop minimaal 1 belangrijk zoekwoord in de titel van uw persbericht. Zo heeft u er jarenlang plezier van.

tekstschrijver-persbericht-lange-titel

Ellenlange titel, tjokvol vakjargon: lees jij verder?

3. Blijf altijd relevant

Een goed geschreven persbericht is een krachtig middel om uw merk te vermarkten. Sommige bedrijven hebben echter de neiging om het persbericht te gebruiken als een ‘commercial’. Ik weet: het is aantrekkelijk, maar oerdom. Geen enkele redactie accepteert een dergelijk persbericht. Ook een professionele tekstschrijver zal nooit een persbericht schrijven met een opzichtige commerciële insteek. Vergeet nooit dat uw persbericht geen middel is om uw producten te verkopen. Verstrek relevante informatie en publiceer echt nieuws naar redacties. Dan volgt er meer. Onthoud: geen nieuws is slecht nieuws.

4. Ik, ik, ik, ik … ben de beste!

Dat dacht ik niet 😉 Schrijven vanuit de eerste persoon… dat doe je niet in een persbericht. In plaats daarvan schrijf je een persbericht altijd in de derde persoon: “NRC boekt recordwinst” en niet “Wij hebben…” Er is een uitzondering: in citaten is vanuit de eerste persoon wel mogelijk. Trouwens, ik raad u aan om citaten op te nemen in uw persbericht. Het maakt het een stuk levendiger. Nog een tip: kijk eens naar artikelen in de krant en ervaar hoe verhalen worden geschreven. U zult merken dat hier nooit vanuit de eerste persoon wordt geschreven. Alert zijn dus, niet te ikkerig.

5. Nu mag het: even pronken

Persbericht klaar? Dan rest nog de ‘Over Ons tekst’. Oei, best lastig om in een paar regels uw bedrijf te promoten. Zelf noem ik het liever positioneren. De ‘Over Ons tekst’ geeft uw persbericht lading. Pronk dus niet met ronkende teksten maar beschrijf bijvoorbeeld hoelang uw bedrijf al bestaat, of uw gecertificeerd bent en voor hoeveel klanten u (globaal) werkt. Innovatief zijn we allemaal: maak het relevant en werk zo direct aan de autoriteit van uw bedrijf.

persbericht-tekstschrijver-over-ons-tekst

Krachtige ‘Over Ons tekst’ die ik heb geschreven voor betaaldienstverlener PayPro.

Bonustip: lekker schieten met hagel!

Wedden dat u niets raakt? Neen, ook een persbericht verspreiden vraagt om een goede voorbereiding. Een zorgvuldig samengestelde perslijst verhoogt de kans van plaatsing. En dat is nu precies wat u wilt. Ga op zoek naar redactiepagina’s en kijk of er bijvoorbeeld een journalist is die binnen uw branche actief is. Pleeg vooraf eens zo’n ouderwets belletje en ga persoonlijk in gesprek met een journalist. Pols zijn interesses en vraag eventueel om aanvullende tips. En is nabellen achterhaald? Belt u mij maar eens: ik kan u een paar mooie cases vertellen. Nabellen loont dus! Tip: veel journalisten zijn ook op Twitter actief.

Wilt u dat ik uw persbericht schrijf?

Blijft het lastig, dat schrijven van een goed persbericht. Als ervaren tekstschrijver schrijf ik graag uw persberichten. We beginnen met een telefonisch interview. Ik vraag u het hemd van het lijf, maar verricht ook zelf onderzoek. Journalisten en redacties zijn dol op persberichten met relevante achtergrondinfo. Dan hoeven zij zelf niet meer te zoeken. En u ook niet. Dat bespaart tijd en geld. De kwaliteit van de door mij geschreven persberichten valt op: ik sta op de shortlist van het ANP. Naast het schrijven van het persbericht help ik graag mee met het opstellen van de perslijst. Wilt u dat ik journalisten en redacties ga nabellen? Ook dat is geen enkel probleem.

Voorbeelden

Voor tal van bedrijven heb ik persberichten geschreven. Hieronder vindt u enkele resultaten. Publicaties in toonaangevende media, live in studio’s van landelijke radioprogramma’s, maar ook op invloedrijke lokale nieuwswebsites. Gerichte exposure dus. Mijn opdrachtgevers zijn er blij mee.


persbericht-schrijven-resultaat

Persbericht schrijven voor betaaldienstverlener PayPro > diverse fraaie publicaties en live in de studio van BNR Nieuwsradio


persbericht-schrijven-voor-Pumbo

Persbericht schrijven voor uitgeefplatform Pumbo > fraaie publicatie op expert website INCT


 

persbericht-schrijven-makelaar

Ook belangrijk: persnieuws op lokale websites. In dit geval heb ik het persbericht geschreven voor NieuwbouwGroningen.nl.


 

persbericht-schrijven-restaurant

Het persbericht dat ik voor Spare Rib Express schreef leverde een vervolginterview op dat resulteerde in een publicatie binnen Het Financieele Dagblad.


 

Uw nieuws ook in de pers?

Bel me op 06-12868726 of vul het onderstaande formulier in. Ik neem binnen 1 werkdag contact met u op!