Hoe stel je een perslijst op die werkt?
Een perslijst opstellen die werkt
Een perslijst opstellen voor de media lijkt op het eerste gezicht niet zo heel veel werk. Om je persbericht zichtbaar te krijgen in de media is echter onderzoek nodig. In dit artikel geef ik je tip over het opstellen van een perslijst die werkt. Heb je niet veel tijd? Ik deel ook een alternatief waar je goedkoop een goede perslijst kunt kopen.
Heb je het persbericht geschreven of laten schrijven en is het akkoord, dan volgt de volgende stap: een perslijst opstellen die werkt. Vaak is dit een onderschat aspect, het kost namelijk flink veel tijd om een goede perslijst samen te stellen. De e-mailadressen van de reguliere media zijn vaak al best lastig om te herleiden, maar de specifieke adressen van journalisten die jouw onderwerp als vakgebied hebben zijn vaak nog moeilijker te vinden. Maar het loont wel degelijk!
Zo vind je emailadressen van journalisten, bloggers en influencers
Er zijn 2 beproefde methodes om namen en contactgegevens van journalisten te herleiden:
1. Ga op social media op zoek: typ bijvoorbeeld op X een relevant keyword in en kijk wat er al over dit onderwerp wordt geschreven. Vaak is een artikel of column in de media de bron van een online discussie. Speur de bron op en ontdek zo wie het artikel of de column heeft geschreven. Eenmaal de naam weten te vinden van de journalist, ga dan op zoek naar zijn social mediakanalen en ga de journalist volgen. Je kunt vaak via de social mediakanalen contact leggen met de betreffende journalist en hem/haar het persbericht toe sturen. Vergeet niet om een prikkelend intro te schrijven. Tenslotte kun je ook kijken wie de journalist volgt, vaak zijn hier ook nog interessante personen te ontdekken.
Sommige journalisten hebben hun e-mailadres en hun interessegebieden opgenomen binnen hun profiel op Twitter/X.
2. Ook een beproefde methode: typ in Google een relevant keyword en analyseer welke resultaten de zoekgigant toont. Eventueel kun je naast het keyword ook de naam van een krant in toetsen. Klik op de resultaten die je interessant vindt en tracht de journalist van het artikel te herleiden. Eenmaal de naam weten te achterhalen dan kun je de stappen binnen optie 1 doorlopen. Het grote voordeel is dat je nu rechtstreeks contact kunt hebben met een vakjournalist.
Soms hebben de grotere media hun redacties (online) zichtbaar opgesplitst in diverse kennisvelden. Vaak wordt dan per kennisveld ook het e-mailadres getoond van de betreffende redactie.
Conclusie: een perslijst opstellen die werkt is een tijdrovend maar lonend onderdeel binnen de marketingmix. Besteed hier echt aandacht aan, doe je persbericht niet tekort.
Geen tijd om een goede perslijst op te stellen?
Heb je geen tijd om een goede perslijst op te stellen dan is het een goed alternatief om hier de Perslijst Nederland aan te vragen. Of klik op de onderstaande vlag.