Tips voor duurzame teksten en groene marketing

Duurzaamheid is een belangrijk item binnen de maatschappij. Naast de noodzaak is het ook belangrijk dat duurzaamheid wordt gerealiseerd. Steeds meer bedrijven zetten dan ook in op het thema ‘duurzaam & groene energie’. Maar hoe blijf je hierin als organisatie onderscheidend? En hoe vinden klanten jouw duurzame producten? En overtuig je hen om bij jou een product af te nemen. Goede teksten en gerichte (online) marketing helpen. Ik heb veel ervaring binnen bedrijven die zich richten op duurzaam werken of ‘smart werken’. In dit artikel zal ik diverse tips geven over hoe jij als bedrijf – dat zich richt op duurzaam werken – beter zichtbaar bent. Meer interactie creëert en van bezoekers klanten maakt.

Allereerst: mijn naam is Hans van der Mey. Als tekstschrijver en (online)communicatieadviseur heb ik veel teksten en marketingadvies binnen bedrijven die duurzame producten verkopen. Je kunt daarbij denken aan bedrijven die zonnepanelen verkopen, maar bijvoorbeeld aan bedrijven die duurzame schrobmachines verkopen binnen overheidsorganisaties. Het is de kunst om met de juiste teksten en marketing je juiste klant te vinden.

Tips voor duurzame teksten en groene marketing

Hier volgen een aantal tips voor bedrijven die duurzame producten verkopen om meer omzet te generen.

  1. Website. Geef de website de uitstraling die past bij jouw bedrijfsvoering. Qua opmaak een frisse en transparante uitstraling die tevens naadloos aansluit bij jouw doelgroep. Geef overbodige pagina’s of functionaliteit.
  2. Webteksten. Schrijft webteksten die niet alleen gericht zijn op een betere vindbaarheid in Google (SEO), maar zeker ook de bezoeker overtuigt om bij jouw bedrijf duurzame producten te kopen. Dit betekent dat u echt waardevolle webteksten moet presenteren aan uw potentiële klant. Let op: Google is al lang geen standaard zoekmachine meer. Google plaatst waardevolle webteksten veel hoger in de zoekresultaten. Schrijf ook regelmatige nieuwe webteksten. Google ziet veel.
  3. Nieuwsbrieven. Boei en bindt potentiële klanten via een nieuwsbrief. Uit eigen ervaring weet ik dat een goede nieuwsbrief met duurzame producten zeer goed converteert. Tevens kunt u goed zien welke artikelen heel goed worden gelezen. Daar kan dan de strategie op worden aangepast, want dat is immers wat uw (potentiële) klanten interessant vinden. Vergeet niet om een goede landingspagina in te richten die van een lezer een lead of klant maakt.
  4. Persberichten. U heeft geen nieuws? Dan creëer je nieuws. Een niet zonnepaneelproject opgeleverd… een unieke duurzame gadget opgenomen in uw assortiment. Of organiseert u een open dag? Verstuur nieuwswaardige persberichten en vergeet niet om dit item ook op uw eigen website te plaatsen en te delen via social media. Noem getallen of speel adequaat in op een relevant duurzaamheidsthema.
  5. Social media. Als u als bedrijf inzet op social media, doe het dan wel goed. Met inhoudelijk goede teksten die uw bedrijf autoriteit geven. Natuurlijk mag u iets persoonlijks om humoristisch plaatsen, maar houd altijd de positie van uw bedrijf én de interesses van uw volgers in gedachten. Persoonlijk zou ik nooit social media icoontjes op de website plaatsen. Jaag de bezoeker van uw website niet naar social media toe. Anders uiteraard wel. Op uw website moet de bezoeker worden verleid tot interactie: contact opnemen, inschrijven nieuwsbrief of een product kopen.
  6. Sponsoring. Sponsor als duurzaam bedrijf dat groene producten verkoopt een duurzaam initiatief. U hoeft hierbij niet direct aan een landelijk duurzaam initiatief te denken, maar kijk of u een lokaal groen initiatief kunt steunen. Maak van deze groene marketing gebruik, bijvoorbeeld door middel van een artikel in het lokale weekblad. Vergeet niet om een passende foto mee te sturen. Ook de eerder genoemde persberichten stuurt u uiteraard naar de lokale media.