Boekpromotie – stappenplan om jouw boek te verkopen

boekpromotie
[/et_pb_column]
Ben jij auteur en wil je met het promoten van jouw boek meer verkopen realiseren? Lees dan deze pagina over boekpromotie aandachtig door. Als ervaren boekmarketeer (+10 jaar ervaring) deel ik via een handig Stappenplan Boekpromotie graag mijn tips met je. Mocht je daarnaast opzoek zijn naar een expert op het gebied van boekmarketing: ik help je graag om ook van jouw boek een groot succes te maken (je ziet me op de bovenstaande foto links). Let op: boekpromotie is best hard werken, dagelijks worden tientallen titels gepubliceerd. Aan jou de taak om met slimme boekpromotie het verschil te maken. Heb je hulp nodig? Neem onderaan dit uitgebreide artikel gerust contact met me op.

Stappenplan Boekpromotie

  1. Website. Basis van boekpromotie.
  2. Social-media: verspreid je boodschap zorgvuldig.
  3. Persbericht. Een nieuwswaardig persbericht loont.
  4. Blogartikelen schrijven: voor groter bereik in Google
  5. Reviews: je lezers als ambassadeurs
  6. Social-media campagnes: voor razendsnel bereik
  7. Boektrailer. Kun je altijd inzetten binnen boekpromotie.
  8. Boekpresentatie: jouw boek in de spotlights!

Je zult het je vast nog wel herinneren: dat je droomde om een boek te gaan schrijven en dat jouw boek een bestseller zou worden. Helemaal niets mis mee, je mag als auteur hoge ambitieus hebben. Nu je droom van het schrijven van een boek werkelijkheid is geworden is het verstandig om tegelijkertijd aan dat tweede deel van jouw ambitie werken. Veel auteurs vinden dit lastig, ze focussen zich liever alleen op het schrijven, maar: met boekpromotie kun je niet vroeg genoeg beginnen.

Inhoudsopgave

🠖 Website als dé basis van boekpromotie
🠖 Zet social media gericht in binnen boekpromotie.
🠖 Een persbericht mag niet ontbreken binnen boekpromotie
🠖 Blogartikelen: ideaal voor bereik binnen Google
🠖 Verzamel reviews
🠖 Betaalde Social Media campagnes inzetten
🠖 Tijd voor een feestje: de boekpresentatie!

Even vooraf…

Is boekpromotie voor iedere auteur noodzakelijk?

Om je boek beter te verkopen is boekpromotie voor iedere auteur noodzakelijk. Niet alleen als je jouw boek zelf uitgeeft, maar ook via een uitgever. In dit artikel lees je handige tips en voorbeelden.

Wat zijn de belangrijkste middelen qua boekpromotie?

Ieder boek is weer anders, maar een eigen website en een nieuwswaardig persbericht zijn wel de minimale middelen die je als auteur moet inzetten qua boekpromotie. In dit artikel lees je veel meer bewezen tips en voorbeelden!

Website als basis van boekpromotie

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het registeren van je domeinnaam (kan goedkoop via Webreus.nl). Eenmaal geregistreerd kun je – ook al is je boek nog niet helemaal af – de website al deels gaan inrichten. Je kunt dit wellicht zelf doen, maar ik zou het ook voor je kunnen doen. Ik maak de websites voor auteurs standaard in WordPress en ik maak daarbij gebruik van het flexibele Divi-thema. WordPress is een populair Content Management Systeem (CMS) en is ook goed ingericht voor zoekmachine-optimalisatie. Zeker ook als je de Yoast-plugin gaat gebruiken. Ik zal verderop in dit artikel het aspect ‘zoekmachine-optimalisatie’ nog verder toelichten. Het is een belangrijk aspect binnen boekpromotie. Zeker nu Google van strategie is veranderd.

Misschien vraag je je nog af waarom als eerste met een website te beginnen en bijvoorbeeld niet met social media? Dat zit zo: het is verstandig om  geïnteresseerde lezers naar jouw website te leiden. Ze kunnen daar meer lezen over het boek, over jouw als auteur en zelfs al een pre-order doen. Social media is een groter aanjager om verkeer naar je website te leiden. Deze laatste moet wel zover als mogelijk zijn ingericht, vervolgens kun je met social media aan de slag.

boekpromotie-pijl  Conclusie: een eigen website is onmisbaar bij het promoten van je boek. Zelf maken of laten maken: realiseer je website in WordPress. Samen met een flexibel thema (zorgt ervoor hoe jouw website eruit komt te zien) en relevante plugins kun je een perfecte website voor je boek creëren. Beschik je niet over al deze (technische) kennis; ik help je graag. Je krijgt dan ook een handleiding van me om de website te beheren.

boekpromotie-website-als-basis

Hierboven zie je een screenshot van een website welke ik voor een auteur heb gemaakt. Mocht je meer voorbeelden willen zien, neem onderaan het artikel gerust contact met me op.

💡TIP: op websites zie je vaak social-media icoontjes staan van bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Bezoekers kunnen daar op klikken om zo op het betreffende social-mediakanaal te komen. Mijn advies is om deze icoontjes niet op je website te plaatsen. Je wilt toch dat ze jouw boek kopen? Dat jouw website hét platform is waarop mensen jouw boek kunnen kopen. Zorg er dan voor dat ze op je website blijven en niet ‘afhaken’ richting social media. Andersom – heb je net gelezen – is dit uiteraard wel verstandig om te doen.

Zet social media gericht in binnen boekpromotie.

Met het realiseren van jouw boekenwebsite is vast en zeker ook een bepaalt design gecreëerd. Dit kan grafisch zijn, maar eventueel ook een beeldbepalende foto. Dit design kan ook prima worden ingezet bij het inrichten van de social-media kanalen. Het is verstandig om alle middelen die je inzet binnen boekpromotie zoveel mogelijk dezelfde uitstraling mee te geven. Dit geeft rust, vertrouwen en mensen gaan jouw boek en campagne herkennen.

Als je jouw kanalen eenmaal goed hebt ingericht kun je starten met social-media. Het is belangrijk om berichten op te stellen die jouw volgers graag lezen. Dit klink logisch, maar zie maar eens wat men dagelijks op een timeline zet… Jouw volgers boei & bind je door relevante, grappige, persoonlijke berichten te sturen. Ook een prijsvraag doet het altijd goed. Ik heb hier al een paar keer gesproken over ‘jouw volgers’. Hoe krijg je die?

Op Twitter kun je eenvoudig mensen gaan volgen die je interessant vindt en raakvlakken hebben met jouw boek (denk ook aan boekhandels, journalisten en redacties). Als jij relevante tweets schrijft zullen velen ook jou gaan volgen. En eigenlijk werkt dit ook zo voor de andere social-mediakanalen: met kwaliteit creëer je volgers, dus niet meteen jouw boek promoten, maar introduceer jezelf als schrijver. Je moet er serieus iets voor doen. En niet eenmalig, maar overlaad je volgers niet: 2 à 3 berichten per week is voldoende.

Auteur Floor van Lier heb ik geholpen met het redigeren van het manuscript en het schrijven van de achterflaptekst. Tevens heb ik diverse persberichten voor haar geschreven en perslijsten samengesteld. Zelf is ze in de periode rondom de boeklancering gericht actief op Facebook. 

Een persbericht mag niet ontbreken binnen boekpromotie

Website, social-media… je ziet het boekpromotie is best hard werken! Is je boek helemaal af, dan is het tijd voor een persbericht. Een nieuwswaardig persbericht wel te verstaan. Een persbericht waarmee jij redacties en journalisten kunt triggeren. Dit begint al met de titel van het persbericht: deze moet er echt ‘bovenuit steken’. Immers: redacties ontvangen dagelijks tientallen persberichten. Boekpromotie via een persbericht vergt voorwerk. Help redacties bijvoorbeeld met relevante achtergrondinformatie en een goede persfoto. Schrijf je een zakelijk boek (non-fictie) dan is een infographic van het belangrijkste item uit het boek een beproefde methode om de pers te verleiden.

Overigens hoeft jouw persbericht niet een verhaal op zich te zijn, twee alinea’s is voldoende. Plus wellicht een beknopte alinea over de auteur. Je sluit af met de contactgegevens. Verstuur je het persbericht, zorg dan wel dat je goed bereikbaar bent. Het zou spijtig zijn als je een oproep van een journalist mist. Tenslotte: vergeet ook niet om het persbericht op je eigen website te plaatsen. Google houdt van nieuwe content, maar zo kun je het ook mooi via social-media verspreiden (met een link naar de pagina waar het persbericht staat + de mogelijkheid om jouw boek te kopen). Ik zal over hier nog iets meer over vertellen onder het kopje ‘Blogartikelen’ schrijven.

boekpromotie-persbericht

Voor auteur Floris Wouterson heb ik de perscommunicatie verzorgd rondom zijn boek ‘Super Slapen’. Door de focus juist op slecht slapen te leggen en daar een kapitaal aan te koppelen is de perslancering een groot succes geworden. Zorg dus voor een nieuwswaardig persbericht met een titel die direct opvalt.

Blogartikelen: ideaal voor bereik binnen Google

Iedere auteur wil met zijn boek goed gevonden worden in Google. Hoe meer bezoekers, hoe meer kans dat jij je boek verkoopt. Om meer (organisch) bereik te creëren zijn blogartikelen schrijven een ideaal middel. Ik zal je uitleggen waarom: sinds augustus ’22 heeft Google een belangrijke verandering doorgevoerd, Google wil niet meer alleen een zoekmachine zijn, neen, het wil gebruikers de beste resultaten bieden. Dit houdt concreet in dat de pagina’s met de beste content steeds beter gaan ranken in Google. Google kan namelijk heel goed zien wat er op iedere specifieke pagina gebeurt, hoe langer iemand op een van je pagina’s is, hoe beter.

Blogartikelen zijn uitermate geschikt om lange artikelen te schrijven. Belangrijk is weer dat je de lezer boeit met relevante teksten. Vergeet niet om één centraal aspect te benoemen, dit is tevens het zoekwoord waarop je gevonden wordt. Fleur je blogartikelen op met afbeeldingen en wellicht een YouTube video. De schrijfstijl mag vlot zijn en een paar opsommingen mogen ook: lezers scannen graag webteksten. Vergeet niet om af te sluiten met een zogenaamde ‘call to action’. Het gaat hier nog steeds om boekpromotie, dus je mag de lezer best attenderen op jouw boek.

Verzamel reviews

Wie leest ze niet: reviews. Verzamel ze dus van familie, vrienden en alle lezers. Reviews kunnen bijvoorbeeld ook bij Bol.com geplaatst worden. Positieve reviews kunnen jouw boekpromotie een serieuze boost geven. Heb je eenmaal een paar mooie reviews verzameld? Maak dan op jouw boekenpagina de pagina ‘reviews’ aan en plaats ze hierop. Alles helpt om je website meer autoriteit te geven!

boekpromotie-reviews-verzamelen

Auteur Dino Sarac heb ik o.a. geholpen met het definitieve manuscript, de boekcover en de boektrailer. Door zelf aan te sturen (via social-media en zijn podcast) dat lezers een review invullen, zie je dat er inmiddels 121 reviews zijn ingevuld. Deze reviews helpen enorm bij de promotie van je boek: zij zijn als het ware de ambassadeurs van jouw boek, verzamelen dus!

💡TIP: ben je nog bezig met de boekcover of achterflaptekst? De promotie van je boek kan een flinke impuls krijgen door een korte review van een autoriteit te plaatsen onder de achterflaptekst. Het geeft jouw boek net even iets meer cachet en misschien kan deze persoon jouw boek ook nog promoten binnen zijn/haar netwerk. Schroom niet om te vragen!

Een boektrailer breng je boek tot leven!

Een boektrailer is een middel dat niet iedere auteur inzet binnen boekpromotie. Toch kan het een uiterst efficiënt middel zijn om je boek te promoten. Zeker nu zoveel mensen dagelijks op social-media aanwezig zijn. Voorwaarde voor een boektrailer is dat deze jouw volgers (en doelgroep) direct moet pakken én beethouden. En dat zo’n 1 minuut lang. In die ene minuut laat je een glimp van de inhoud van je boek zien, bouw je de spanning op zodat de lezer benieuwd is naar het plot. Schrijf je een non-fictie boek dan kun je enkele belangrijke feiten benoemen uit je boek. Dit kun je verpakken in een herkenbaar stramien (zie hieronder). De kunst is om een boektrailer zo interessant te maken dat jouw volgers deze gaan delen en er zo een viraal effect ontstaat. Zorg er ook voor dat je boektrailer tijdloos zodat je deze kunt blijven inzetten (bijvoorbeeld op je website).

Voor trainings- en adviesbureau Per4mance heb ik 6 korte trailers gemaakt rondom het boek ‘Ik ben er helemaal klaar mee’. Per trailer wordt een belangrijk feit uit het boek benoemd. Alle 6 trailers zijn in hetzelfde stramien opgemaakt. Trailers zijn binnen de social-mediakanalen van Per4mance uitgezet.

Tijd voor een feestje: de boekpresentatie!

Ik weet het: veel auteurs vinden het best lastig om in de spotlights te staan. Maar toch wil ik iedere auteur adviseren om een boekpresentatie te organiseren. Maar er wel werk van! Begin tijdig om een geschikte locatie te vinden en een aansprekend persoon aan wie je het eerste boek overhandigt. Andersom mag natuurlijk ook: laat een aansprekend persoon een passende inleiding verzorgen en hem/haar het eerste boek aan jou uitreiken.

Kondig de boekpresentatie aan in de lokale kranten, websites en social-mediakanalen. Nodig lokale pers ook persoonlijk uit, geef ze een gratis boek mee in ruil voor een recensie. Zorg voor een hapje en een drankje en uiteraard een flinke stapel boeken (initieer een actie waarbij mensen meerdere boeken kopen, of stop een kaartje in het boek met daarop een oproep om een review te schrijven). Vergeet niet om goede foto’s en een korte video te maken. Deze kun je dan weer plaatsen op jouw social-mediakanalen.

Veel tips, maar mocht je nog hulp nodig hebben… 

Zo… je hebt in het bovenstaande artikel heel wat tips kunnen lezen. En je ziet ook: boekpromotie is serieus hard werken en stopt eigenlijk nooit. Er dienen zich altijd weer nieuwe promotiemogelijkheden aan en social-media stopt zeker nooit. Ik hoop oprecht dat je iets hebt aan het Stappenplan Boekpromotie. Heb je toch hulp nodig bij het promoten van je boek? Geen nood. Neem gerust vrijblijvend contact met me op. Hieronder vind je een opsomming van wat ik voor je kan betekenen, daar weer onder zie je mijn contactgegevens.

Wat ik als boekmarketeer voor je kan betekenen

  • Manuscript beoordelen
  • Achterflaptekst schrijven
  • Boekcover beoordelen
  • Website bouwen
  • Persbericht schrijven + perslijst
  • Boektrailer maken
  • Social media berichten schrijven
  • Blogartikelen schrijven

Interesse? Bel of mail me gerust.

Hans van der Meij
Boekmarketeer
06-128687276
info@onestepmore.nl