Waar moet ik beginnen boekmarketing? Het is een vraag die ik vaak krijg voorgelegd. Als het boek al gedrukt is, dan is luidt mijn antwoord: een auteurswebsite en vervolgens social media inrichten. Is je boek nog niet klaar: laat het redigeren door een tekstprofessional. Een boek met tekstfouten, dubbele info, vage verhaallijnen en een matig plot verkoopt niet. Je kunt als auteur dan alles op alles zetten om je boek te promoten, maar een recensie waarin de matige kwaliteit van de teksten wordt aangestipt doet de boekmarketing rondom jouw boek geen goed. Het manuscript laten redigeren zie ik dan ook als het startpunt voor de boekpromotie. Hieronder zie je een deel van een recensie die auteur Peter Verkerk ontving. Het verhaal zal wellicht goed zijn maar een dergelijk (terechte) opmerking doet heel veel afbreuk op de promotie van het boek.
Het manuscript laten redigeren is een win-win situatie
Voor steeds meer auteurs mag ik het manuscript redigeren. Ze vinden het prettig dat een onafhankelijke tekstprofessional naar het manuscript kijkt. Aanpassingen laat ik zichtbaar zien zodat auteurs precies kunnen zien welke correcties ik doorvoer en welke suggesties ik aandraag. Bijkomend voordeel is dat ik – na het manuscript te hebben geredigeerd – ook de achterflaptekst kan redigeren of schrijven. De achterflaptekst is een zeer belangrijk onderdeel bij het promoten van je boek. Auteurs vinden het best lastig om hun boek beknopt in marketingtaal te beschrijven.
Tot slot: de kennis van jouw boek kan ik ook heel goed inzetten binnen de verdere boekmarketing rondom jouw boek. Denk aan een auteurswebsite en een persbericht. Het bespaart me ook nog eens tijd en jouw geld. Een manuscript laten redigeren is dus een win-win situatie. Mocht je interesse hebben? Neem gerust vrijblijvend contact met me op.
Hans van der Mey
Boekmarketeer/Tekstredacteur
06-12868726
info@onestepmore.nl