Je boek is klaar. Nu breekt de volgende fase aan: je boek promoten en verkopen. Ook wel boekmarketing genoemd. Je gaat je oriënteren op internet. Maar dan…
Zie jij door de bomen nog jouw doelgroep? Een scala aan websites geeft je tips om je boek te promoten. Vaak algemene tips en wat nog meer opvalt: praktisch nooit voorbeelden van succesvolle boekmarketing.
Zelf werk ik al ruim 15 jaar samen met auteurs en laat ik eerlijk zijn: boekmarketing begint bij mij met een inhoudelijk goed én foutloos boek. Dit klinkt voor jou misschien logisch, maar ik heb in de loop van de jaren talloze berichten van auteurs ontvangen waarin zij zich afvroegen waarom hun boek geen media-aandacht kreeg en dus niet verkocht. Na het ontvangen en lezen van het boek werd het me vaak snel duidelijk: de kwaliteit was eenvoudigweg te matig. Van boekcover, achterflaptekst tot inhoud. Zo kun je geen boeken verkopen.
Hoe dan wel? Hoe verkoop je als self publishing auteur je boek? Laat ik maar weer eerlijk zijn: daar is geen vastomlijnde boekmarketingstrategie voor. Ieder boek, iedere auteur, ieder momentum vraagt om een specifieke aanpak. Soms volstaat een persbericht, maar veelal is de basis een uitstekende website, een uiterst nieuwswaardig persbericht (+ persfoto) en een zeer actuele perslijst.
Ik begon dit artikel met de veronderstelling dat je boek klaar is en dat het tijd is om je te focussen op boekmarketing. Hopelijk zie je nu in dat dit eigenlijk te laat is. Zodra je het idee hebt om een boek te gaan schrijven moet je pr-antenne geactiveerd worden. Niet dat je de uitvoering zelf hoeft te doen, maar je moet je wel bewust worden van het marketingpotentieel. Boekmarketing is serieus hard werken. Neem dat maar van mij aan. De concurrentie in het boekenschap is enorm.
Nog even terug naar die goedbedoelde tips en checklists die je vast hebt geraadpleegd. Wat heb je er nu echt aan gehad? Ja, je moet een boekpresentatie houden, maar weet jij hoe je een boekpresentatie echt tot een succes maakt. En met een knallend succes bedoel ik ook dat iedere bezoeker met een of meerdere boeken huiswaarts keert en je boek promoot op de socials. Lees jij in detail hoe je een persbericht schrijft dat jouw boek in de spotlights van de landelijke media zet? Nee toch? En zo ja: ik ben benieuwd.
Boekmarketing is een specialisme en in Nederland zijn er weinig mensen die dit vak echt verstaan. Het promoten van je boek vraagt ook veel van jou als auteur, met name op het aspect volharden. Komt het tot een ultieme samenwerking tussen auteur en boekmarketeer, ja, dan is de kans op succes het grootst. Aan jou de keuze.
Hans van der Mey
Boekmarketeer
06-12868726
info@onestepmore.nl