Boekmarketing – zo verkoop je je boek!

tekstschrijver-friesland-teksten

De marketing van je eigen boek is voor veel auteurs lastig. Je bent druk met schrijven, aanscherpen en weer schrijven. Je boekcover, flaptekst, opmaak… noem maar op. En dan ook nog eens de eigen marketing van je boek regelen: hoe pak jij het aan? Boekmarketing is niet iets van ‘wat je er even bij doet’. Jij wilt dat je boek goed gaat verkopen. In eigen beheer je boek uitgeven is prachtig. Het geeft enorm veel voldoening. Dat mensen jouw boek lezen en er positief over zijn is een ultieme kick. Met gerichte boekmarketing is er veel mogelijk. Wees je ervan bewust dat parate marketingkennis vereist is en dat je er flink tijd voor vrijmaakt. Uitbesteden kan ook, ik help je graag met de promotie van je boek. Op deze pagina vind je veel tips, veelal gebaseerd op eigen ervaring als boekmarketing expert.

10 jaar ervaring met boekmarketing!

Voordat we verder inzoomen op boekmarketing wil ik me graag even voorstellen. Ik ben Hans van der Mey en ben al ruim 10 jaar actief op het gebied van boekmarketing. Ik adviseer auteurs over relevante facetten binnen boekmarketing. Vaak acteer ik als uitvoerend regisseur binnen een boekproject. Om boekmarketing goed in te vullen moet alles eenduidig worden gepresenteerd, als een concept. Website, teksten, persbericht, pitch, online advertising, boekpresentatie: alle onderdelen moeten dezelfde uitstraling hebben. Ik zal daar later op terugkomen. Daarnaast heb ik jarenlang – voor het online uitgeefplatform Pumbo.nl – auteurs mogen interviewen over hun ervaringen rondom het zelf uitgeven van een boek. Ook de promotie van het boek kwam steevast naar voren. Keer op keer blijkt dit voor auteurs een flinke opgave te zijn. Een persbericht schrijven is iets geheel anders dan een tekst voor je boek schrijven. Uiteraard werk ik ook voor auteurs die via een uitgever publiceren. Ze verzanden te vaak in vage afspraken en matige marketinginspanningen. Het kan ook anders. Kom, we gaan aan de slag!

Tip: voor dat je ook nog maar 1 woord hebt geschreven moet je al domeinnamen gaan registreren en je social media kanalen gaan vastleggen. Waarschijnlijk is de titel van je boek nog niet bekent, maar leg in ieder geval jouw eigen naam vast.


Boekmarketing: wanneer beginnen?

Het is een vraag die ik vaak hoor. Natuurlijk kun je direct beginnen, maar het moet wel goed. En in de juist volgorde. Op social media is het bijvoorbeeld eenvoudig om journalisten te volgen. Belangrijk is wel dat de zogenaamde ‘look and feel’ van jouw social media kanalen qua opmaak vallen binnen de huisstijl van de boekpromotie. Eenduidig communiceren – ik heb het al eerder aangegeven – is van groot belang. Eenduidig betekent ook vastleggen: een boekmarketingplan dus. Neen, geen dik papier, maar wel een beknopt document waar een aantal onderdelen (boekmarketingmix) worden vastgelegd. Tevens zet je onderdelen uit in een planning en koppel je er mensen en uren aan. Klinkt groot, maar geloof me: vaak volstaat 1 A4. Voordeel: zo borg je de regie en de kwaliteit van jouw boekpromotie. Begin hier mee voordat je een eerste uiting online publiceert.

boekmaketing-marketingplan

– Fragment marketingplan boek SuperSlapen –

Social media: de eerste stap van de promotie van je boek!

Huisstijl is een van de onderdelen binnen de boekmarketingmix. Pas als de huisstijl bekend is kunnen de website en de social media kanalen worden opgestart. Volg relevante mensen: experts, journalisten en redacties. We moeten ook nadenken over een contentplanning: wanneer plaats je wat en hoe? Timing binnen boekmarketing is van essentieel belang. Zoomen we in op detailniveau dan zijn ook de zogenaamde profielteksten op social media vooraf beschreven en op het medium afgestemd. Alles moet kloppen. Met een goed design en een afgestemde contentplanning kun je je met een gerust hart presenteren op social media. Wat mij betreft is social media de eerste stap van de promotie van je boek. De impact gaan we gelaagd opbouwen.

Tip: kijk ook eens goed hoe bekende auteurs social media inzetten. Wat valt je op? En door wat voor uitingen word jij geraakt? Uiteraard krijgt een bekende auteur ook wel eens kritiek via social media. Hoe snel reageert een auteur? En wat leer je van hun reacties?

Het belang van goede teksten

Dit klinkt zo vanzelfsprekend, maar toch: marketingteksten zijn geheel anders dan de teksten in je boek. Persberichten, webteksten, postings op social media, blogs, uitnodigingen voor je boeklancering (+ reminders): iedere uiting vraagt om een unieke tekst die past binnen het concept. Een super belangrijk tekstonderdeel zijn de webteksten van je website. Met goede webteksten wordt je boek veel beter gevonden in Google. De webteksten moeten wel voldoen aan de richtlijnen van Google:

  • schrijf unieke webteksten
  • schrijf relevante webteksten
  • schrijf qua omvang minimaal 300 woorden
  • denk aan (relevante) tussenkopjes
  • plaats een opsomming
  • schrijf frequent nieuwe (verse) teksten

Als je dit leest neem ik aan dat je graag jouw boek (via een eigen website) goed vindbaar wilt maken in Google. Belangrijk is te weten wie jouw doelgroep is en hoe zij nu al op zoek zijn naar een soortgelijk boek in Google. Voordat ik begin met het schrijven van zoekmachine vriendelijke webteksten start ik dan ook altijd met een gericht zoekwoordenonderzoek (zie voorbeeld hieronder). Op basis van de belangrijke zoekwoorden (keywords) schrijf ik een contentplan: een sitemap met daaraan gekoppeld de relevantste zoekwoorden. Ga per webpagina uit van minimaal 300 woorden (zie richtlijnen van Google).

boekmarketing-zoekwoorden-onderzoek-webteksten

Hierboven zie je een voorbeeld van een keyword-onderzoek. Ik kijk hier naar de maandelijkse zoekvolumes van de zoekterm ‘Boek uitgeven’. Tevens krijg ik inzicht in de belangrijkste aanverwante zoekwoorden. Op basis van deze informatie kan ik een contentplan opstellen


Persberichten die media aandacht genereren voor jouw boek

Ga er maar aan staan als auteur: hoe schrijf je een persbericht over je boek dat wordt opgepakt door de media? Best lastig. Een goed persbericht is vakwerk. Mijn oprechte advies: laat het over aan een expert. Ik laat je hieronder stapsgewijs mijn werkwijze zien. Daaronder zie je een resultaat.

  • ik bereid me voor op het telefonische interview met jou
  • bij non-fictie analyseer ik de relevantie en ga ik op zoek naar onderzoeken, cijfers en ervaringen
  • vervolgens vraag ik jou het ‘hemd van het lijf’: ja, ik wil veel weten 😉
  • daarna ga ik het persbericht in concept uitschrijven
  • leg ik het even terzijde
  • om het vervolgens aan te scherpen en jou voor te leggen
  • daarna maken we het definitief
  • ondertussen hebben we het ook al over een geschikte persfoto gehad
  • en nog meer ondertussen: de perslijst, zullen we die samen opstellen?
  • jij verstuurt het persbericht, dat is verstandig qua uitstraling
  • we zetten het persbericht uit via social media en plaatsen het op de website
  • ik kan na een paar dagen eventueel redacties nabellen (helpt echt!)

Je ziet het: een zo op het oog eenvoudig persbericht vergt een gedegen aanpak en dus tijd. Vaak loont het, maar garanties krijg je helaas nooit. Timing is belangrijk. We kunnen wel wat voorwerk doen door bijvoorbeeld redacties te bellen. Veel (traditionele) media werken met hun redactieplanning 2 à 3 maanden vooruit. Ik kan ze voor je bellen om te inventariseren of jouw boek binnen een onderwerp / thema past. Bijkomend voordeel is dat de betreffende redacteur op de hoogte is van je boek. Uiteraard sturen we hem of haar het persbericht toe of een persoonlijke uitnodiging voor je boeklancering!

boekmarketing-media-aandacht-persbericht-schrijven

Auteur Gerard Keizer heb ik geholpen met aanscherpen van de webteksten en de gehele perscommunicatie. Dit resulteerde in enkele fraaie publicaties. Hierboven zie je een fragment van een artikel in het Friesch Dagblad. 

SuperSlapen-Boekmarketing-Boekpromotie

Auteur Floris Wouterson behaalde binnen 1 week de nummer 1 positie op de Managementboek Bestsellers Top-100. Een groot (zakelijk) succes! Ik heb auteur Wouterson geholpen met:

– tekst/beeldredactie
– website
– blogs schrijven
– perscommunicatie
– boeklancering
– coaching/advisering 

 


Boekpresentatie, YouTube, bloggen & vloggen, podcast, reviews, netwerken…

Je hebt hier op deze pagina al veel kunnen lezen en leren over boekmarketing. Maar er is nog meer te doen. Een boekpresentatie mag niet ontbreken in het marketingplan. En wat te denken van de kracht van YouTube: ideaal om jouw boektrailer te presenteren of om realtime te vloggen! Je website uitbreiden met blogs, podcasts opnemen en online plaatsen. Reviews van lezers opvragen (en publiceren!), netwerken… Voor al deze facetten ben ik benaderd door auteurs, soms voor een pakkend advies, maar vaak is het uitvoerend en regisserend. Prachtig werk dat ik ontzettend graag doe!

Tip: wil je echt werk maken van boekmarketing en wil je dat ik je daarbij help? Betrek me zo vroeg mogelijk bij je boek. Het komt het eindresultaat zeker ten goede!

Samenvattend

  • boekmarketing vraagt om een goede voorbereiding
  • het kost dus tijd en geld, maar vergroot je kansen
  • ik zorg voor een eenduidige, conceptuele invulling
  • ook als je boek via een uitgever wordt gepubliceerd
  • uiteraard is er ruimte voor creativiteit en spontaniteit
  • en we doen het samen!

Jouw boek in de spotlights?

Gerichte boekmarketing zorgt voor een goede (pers)presentatie van jouw boek. Zowel offline als op social media en Google. Boekmarketing vereist wel parate marketingkennis en ik ben eerlijk: het vergt tijd. Zelf doen? Of de boekmarketing uitbesteden aan een expert? Met een bewezen marketing aanpak geef ik de promotie van jouw boek een impuls. Neem nu gerust contact met me op. Dat kan telefonisch via 06-12868726. Of vul het onderstaande formulier in. Binnen 1 werkdag neem ik vrijblijvend contact met je op.