boekpromotie

Boekmarketing: zo word jij een bestseller auteur!

Iedere auteur droomt ervan: zo veel boeken verkopen zodat je je misschien wel bestseller auteur mag noemen. Om dit te bereiken is niet alleen jouw boek relevant en grafisch perfect opgemaakt, ook de opgezette boekmarketing zal slim opgezet moeten worden. Boekmarketing die naadloos aansluit bij je boek, de doelgroep en bij jou als persoon. Jij als auteur moet zich comfortabel voelen in alle marketinguitingen die worden geïnitieerd.

Als je dit leest ga ik ervan uit dat je een auteur bent met een hoge ambitie. Jij streeft naar een boek dat veel verkocht gaat worden en je bent bereid om vol in te zetten op boekmarketing. Echter, je weet misschien nog niet heel goed met welke activiteiten en overige aspecten je de status van bestseller auteur kunt verkrijgen. In dit artikel zal ik je een aantal praktijkvoorbeelden geven waarbij gerichte boekmarketing én persoonlijke eigenschappen hebben geleid dat de auteur zich bestseller auteur mag noemen.

Een korte introductie

Mijn naam is Hans van der Mey, op de foto bovenaan deze pagina zie je me links. Al ruim 15 jaar help ik auteurs op het gebied van boekmarketing. Adviserend, maar zeker ook uitvoeren. Met betrekking tot dat laatste kun je denken aan: persberichten schrijven, perslijsten opstellen, blogs schrijven, websites (met bestel- en betaaloptie) realiseren, achterflapteksten schrijven (belangrijk binnen boekmarketing!), advisering boekcovers en zelfs manuscripten redigeren. Boeken vol spelfouten zijn lastig te promoten.

5 bestsellers boekmarketingtips

Terug weer naar boekmarketing en hoe jij zo veel mogelijk boeken kunt verkopen. Hier volgen 5 boekmarketingtips die bestseller auteurs zeker opnemen in hun boekmarketingstratie .

1. Bereik

Een auteur met geen of weinig bereik zal – zo weet ik uit ervaring – moeite hebben om 500 boeken te verkopen. Familie, vrienden en wellicht enkele zakelijke relaties zullen een exemplaar van je boek kopen, maar de zogenaamde ‘salesfunnel’ zal snel opdrogen. Hoe goed jouw boek ook is geschreven, zonder flink bereik (minimaal 2000-5000 betrokken volgers op social media) zul je weinig boeken gaan verkopen. Werk dus altijd aan jouw online bereik. Niet ‘hijgerig’, maar betrokken, kwetsbaar en authentiek. Je hoeft daarbij niet altijd over je schrijfproces of boek te schrijven. Jouw volgers willen ook graag de persoon achter de boekcover leren kennen.

boekmarketing-bestseller-auteur-tips

Auteur Abdelali Bentohami heeft van zijn eerste boek inmiddels ruim 40.000 exemplaren verkocht en mag zich met recht bestseller auteur noemen. Het enorme aantal verkopen is met name bereikt door het creëren van een groot online bereik.

 

 

 

2. Anders denken

We noemen dit ook wel ‘out of the box denken’. Dit is zeker een voorwaarde om de media te bereiken en om blijvend impact te creëren op social media. Maar hoe doe jij dit?

Een praktijkvoorbeeld: auteur Floris Wouterson benaderde mij voor boekmarketing. Floris had een boek geschreven met als titel ‘Super Slapen’. Weer een boek over goed slapen, dacht ik. Na een paar dagen vroeg ik me af wat de economische impact was van… slecht slapen. En zijn hier cijfers van bekend? Onderzoek wees uit van niet. Ik heb de gehele perslancering geënt op het aspect ‘slecht slapen’, dit in samenhang met een zorgvuldig berekend kapitaal. Van het boek ‘Super Slapen’ zijn inmiddels ruim 25.000 exemplaren verkocht (11e druk!).

3. Performance

Ook jouw eigen performance is belangrijk om de boekverkopen te stimuleren. Belt een journalist je op, zorg er dan wel voor dat je een uitstekende performance aflevert. Geef heldere en relevante antwoorden op de vragen en vergeet daarbij ook niet om je boek een keer subtiel te benoemen. Nog even terug naar Floris Wouterson. Door het persbericht dat ik voor hem heb geschreven werd hij uitgenodigd in de studio van BNR. Door een adequaat optreden kreeg niet alleen de boekverkoop een flinke impuls, Wouter kreeg ook tal van uitnodigingen van bedrijven om als slaapcoach zijn kennis te delen. Met adequaat optreden doel ik hier op scherpe antwoorden geven, inspelen op de actualiteit, cijfers noemen, een vleugje humor en volledig ontspannen zijn.

boekmarketing-bestsellers-tips

4. Volharden

Boekmarketing is ‘niet het even er bijdoen’. Nee, het promoten van jouw boek is (samen) hard werken. Zeker als je de ambitie hebt om zo veel mogelijk boeken te willen verkopen. Volharden dus. Niet teleurgesteld raken dat wellicht een actie niet veel impact genereert, maar accepteer het en blijf er vol en enthousiast voor gaan. Alleen zo zul je al veel auteurs qua boekverkopen achter je laten. Volharden is wel iets persoonlijks maar is zeker te trainen. Zet je succes (doelen) centraal en handel ernaar. Om je een beeld te geven: voor auteurs die echt succesvol waren mocht ik minimaal 3 maanden werken. Bestseller auteur Floris Wouterson heb ik in totaal bijna 2 jaar geholpen met boekmarketing. Bestseller auteur Dino Sarac heb ik een half jaar geholpen met de realisatie van zijn tweede boek. Voor auteur Marcel van Wiggen heb ik 3 maanden mogen werken. Websites maken. Persberichten en blogs schrijven. Manuscript controle. Advisering. Coaching… Samen met de auteur boekmarketing uitvoeren is heel leuk om te doen.

5. Investeren

Niet leuk misschien, maar wel noodzakelijk. Alle auteurs die ik heb mogen helpen en veel boeken hebben verkocht, durfden te investeren. In eigen tijd en financieel. Een boekcover die verkoopt kost geld. Een website die overtuigt tot boekverkoop kost geld. Een persbericht dat media-aandacht genereert kost geld. Ik word frequent benaderd door auteurs die ontevreden zijn over de verkoop van hun boek. Qua boekmarketing hebben ze echt wel enkele aspecten opgepakt, maar de kwaliteit is eenvoudigweg te summier om zowel de lezer als de media te overtuigen. Ook een recensie waarin wordt benoemd dat het boek veel spelfouten bevat helpt uiteraard niet (ik kom ze tegen). Boekmarketing is veelomvattend: van manuscript tot boektokken.


Bonustip: creëer met unieke data uniek nieuws. Hoe? Zet bijvoorbeeld een enquête uit onder je volgers en via een betaalde social media campagne. Uiteraard zijn relevantie en professionaliteit ook hier van groot van belang, maar ik weet uit eigen ervaring dat het een zeer effectief middel is om op een originele manier de pers te benaderen en te verleiden. Ik vertel je graag een praktijkvoorbeeld van een auteur die via een zelf geïnitieerd onderzoek maximale media-aandacht ontving, duizenden boeken verkocht en 12 dagen op nummer 1 stond bij Managementboek.nl.

bestseller-boekmarketing-tips-auteur


Kan ik nog iets voor je betekenen als boekmarketingexpert?

Ik hoop oprecht dat je als auteur geïnspireerd bent geraakt door dit artikel. Mocht je behoefte hebben aan advies of coaching op het gebied van boekmarketing? Of zoek je een betrokken professional die ook uitvoerend aspecten binnen boekmarketing voor je kan realiseren? Neem gerust vrijblijvend contact met me op.

Hartelijke groet,
Hans van der Mey
Boekmarketeer
06-12868726