Boekmarketing Voorbeeld

Boekmarketing… als auteur kun je er de kriebels van krijgen. Ik heb een fantastisch boek geschreven, dat verkoopt zich vervolgens wel vanzelf, toch? Was het maar zo’n feest. Neen beste auteur, boekmarketing is hard werken en vereist naast een goed en relevant boek creativiteit, lef, volharding en ja, ook nog eens budget. Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar geloof me: er zijn praktisch geen boeken die zich (massaal) zelf verkopen. Boekpromotie is daarom hard werken, maar het loon. Lees maar verder…

Het bedrijf Per4mance wilde graag met het boek ‘Ik ben er helemaal klaar mee’ landelijke media-aandacht genereren. Het boek beschrijft op een ludieke wijze de dynamiek van het werken in teamverband. Om het boek unieke insights te geven is er via een social media campagne een enquête gelanceerd. Dit resulteerde binnen een maand in ruim 7.500 reacties. Per4mance zat plotseling op een ‘klomp goud’. Inmiddels was ik aangehaakt aan het boek-team 🙂 We gingen de data analyseren en vertalen naar impactvolle uitkomsten. Dat werknemers in Nederland hun baas als dictator zien was meer dan een bijvangst…

boekmarketing-promotie-voorbeeld-zakelijk-boek-verkopen

Na de data-analyse heb ik een website in WordPress gerealiseerd en hebben we een managementsamenvatting opgesteld die gratis was te downloaden. Uiteraard was deze zo opgesteld dat men alsnog het boek ging bestellen of contact opnam, bijvoorbeeld voor een training (leadgeneration).

In de enquête waren ook verschillende typetjes benoemd. Typetjes die iedereen met een kantoorbaan wel herkent. De typetjes kwamen allen – via een eigen cartoon – tot leven. In het boek, website, managementverslag, videoteasers, maar ook in de media. Goed en creatief voorwerk loont: de media is namelijk dol op relevante content die hapklaar wordt aangeboden. Boekmarketing vergt dus creativiteit, maar ook lef (anders benaderen) en budget.

boekmarketing-voorbeeld-1
boekmarketing-voorbeeld-02
boekmarketing-voorbeeld-3

Perslancering

Een persbericht schrijven over het boek dat jezelf hebt geschreven… veel auteurs vinden dit maar knap lastig. Het is zaak om echt out of the box te denken én te schrijven. En dit begint wat mij betreft al tijdens het schrijven van je manuscript. Zet daar dus daarin enkele zogenaamde ‘mediahaakjes’ in. In de voorbeeld waren er genoeg, uiteraard wederom de uitkomsten van de enquête als bron. De persuitingen waren talrijk. Hieronder zie je de auteur van het boek een artikel (plus infographics) lezen dat opgenomen is in het Financieele Dagblad. Tevens zie je voorbeelden van publicaties in de Volkskrant, het AD en Binnenlands Bestuur. 

Resultaat

Door de succesvolle (online) mediacampagne heeft Per4mance enkele duizenden boeken verkocht. Het succes had ook een tastbare positieve invloed op de branding van het merk Per4mance: veel meer mensen leerden Per4mance kennen als een creatief bedrijf dat met lef impact realiseert. 

Op de toonaangevende website Managemenboek.nl heeft het boek 12 dagen op de 1e plaats gestaan.  

boekmarketing-voorbeeld-managementboek

Mijn rol als boekmarketeer

In totaal heb ik een half jaar als boekmarketeer mogen werken voor Per4mance. In de periode heb ik de volgende werkzaamheden verricht:

  • realisatie website (WordPress)
  • analyseren data
  • mede opstellen managementrapportage
  • persberichten schrijven
  • perslijsten opstellen
  • handling 6 videoteasers voor social media
  • social media teksten schrijven

Een van de videoteasers die is ingezet op o.a. Facebook.

Interesse?

Jouw boek ook succesvol promoten? Neem hieronder vrijblijvend contact met me op of bel me direct op 06-12868726.